۱۳۹۸ فروردین ۲۳, جمعه

مقوله


پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  


۱
·    مقوله (کاته گوری) واژه ای یونانی است.

۲
·    مقوله به مفهوم بنیادی و عام هر علم اطلاق می شود.

·    (مقوله عام ترین مفهوم هر رشته علمی و فلسفی است. مترجم)

۳
·    مقولات حاوی بنیان اوبژکتیو (عینی) اند.

۴
·    مقولات حاوی محتوای به طرز اوبژکتیو (عینی) تعیین شده اند.

۵
·    مقولات از تعمیم شناخت بشری و قبل از همه از تعمیم نتایج علوم به دست می آیند. 

۶
·    مقولات حاکی از قانونمندی طبیعت و جامعه اند.

۷
·    مقولات ضمنا حاکی از مراحل شناخت پیش رونده ی جهان توسط انسان ها هستند.

۸
·    مقولات فرم های سوبژکتیو (ضد اوبژکتیو، ضد عینی) درک روابط ماهوی اوبژکتیو (عینی) اند.

۹
·    مقولات متحرک و متغیرند.

۱۰
·    مقولات در روند تاریخی کردوکار بشری تحول می یابند و استغناء کسب می کنند.

۱۱
·    مقولات پس از تشکیل به کسب استقلال نسبی در روند شناخت نایل می آیند و به مثابه فرم های کامل، حاوی هر محتوای دانشی ـ تجربی اند که به مدد آنها محتوای مربوطه حلاجی فکری می شود.

·    (دیالک تیک فرم و محتوا در این جمله به شکل دیالک تیک مقولات و دانش تجربی بسط و تعمیم داده می شود. مترجم)

۱۲
·    مقولات بدین معنا حاوی اپریوریته (ماورای تجربی بودن) فونکسیونال نسبی می شوند.

۱۳
·    مقولات فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی برای کلیه علوم از اهمیت بنیادی برخوردارند.

۱۴
·    با مقولات فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی تعین های ماهوی ماده و توسعه اش منعکس می شوند.

۱۵
·    منشاء و بنیان لازم برای حلاجی سیستم مقولتی جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی، بویژه به شرح زیرند:

الف
·    مقولات ماتریالیسم تاریخی اند.

ب
·    کاربست (استفاده از) مقولات ماتریالیسم تاریخی در آنالیز (تجزیه و تحلیل) روندها و پدیده های اجتماعی مشخص است.

·    (واژه مقولتی را به تقلید از واژه عقیدتی می سازیم. مترجم)

پایان
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر