پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۱
ایدئالیسم ذهنی و مقوله منفرد
· ایدئالیسم ذهنی فقط برای منفرد که به کمک ادراک
حسی قابل درک است، حق حیات قائل می شود.
۲
پوزیتیویسم و مقوله منفرد
۱
· ایدئالیسم ذهنی در فرم خاص خود، یعنی در فرم پوزیتیویسم،
یا عام را به درجه منفرد تنزل می دهد و یا با استفاده از واژه های معینی آن را به تعداد
بیشماری از افراد منفرد محدود می سازد.
· مراجعه کنید به پوزیتیویسم
۲
· پوزیتیویسم که فقط برای مشخص، منفرد و به اصطلاح
چیزهای واقعا موجود، حق حیات قائل می شود، قادر به توضیح چند و چون پیدایش مفاهیم
عام و احکام قانونی نیست و نمی تواند به این پرسش پاسخ دهد، که به چه دلیل احکام علمی
که براساس مفاهیم، احکام و تئوری های عام تدوین می شوند، در پراتیک روزمره صحت و
اعتبار خود را نشان می دهند.
۳
· اگرقوانین عام، مفاهیم عام و غیره فقط جمع بندی های
مفهومی راحت طلبانه از معارف (شناخت های) منفرد ما راجع به چیزها، پدیده ها و
سیستم های منفرد می بودند، آنگاه دیگر استنتاج منطقی ناشناخته با اتکاء بر شناخته امکان
پذیر نمی گردید.
· (مثال، در مفهوم عام درخت، لاوه بر سرو و صنوبر
و درختان شناخته شده برای ما درختان ناشناخته دیگری هم تجرید یافته اند. مترجم)
۴
· پوزیتیویسم بر پایه های
سست بنا شده است و در برابر انتقاد تاب مقاومت ندارد.
۵
· اگر عام فقط واژه ای است که برای بیان انبوهی از
اوبژکت های فیزیکی و غیره به کار می رود، پس حداقل این واژه باید خصلت عام داشته
باشد، چرا که بیشتر از بقیه واژه ها مطرح می گردد و واژه های منفرد مطروحه نیز
باید تمثیلی از این واژه به اصطلاح «عام» باشند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر