جبهۀ ضدديکتاتوری - مخالفتها و پرسشها
دنيا
ـ نشريۀ سياسی و تئوريک کميتۀ مرکزی حزب تودۀ ايران ـ
(سال سوم (دوره سوم) شمارۀ ١٠، آذر ۱٣۵۵)
منوچهر بهزادی
از
صفحه فیسبوک روزبه نوید
تحلیلی
از
یدالله سلطانپور
اتحاد نیروها
یعنی اتحاد نیروهای گوناگونی که منعکس کننده منافع طبقات
و اقشار گوناگون اند،
«لذا دارای ایده ئولوژی و مشی سیاسی و سازمانی گوناگون
اند»،
بر سر برنامه مشترک
برای نیل به هدف مشترک
که
بازتابی از منافع مشترک است.
وحدت نیروها
یعنی
یکی شدن نیروهایی که مدعی منعکس ساختن منافع طبقات و
اقشار معین و همانند
و
مدعی داشتن ایده ئولوژی و مشی سیاسی و سازمانی همانندی
اند
ولی به علل گوناگون اکنون دور از هم و گاه حتی در مقابل
هم قرار گرفته اند.
منوچهر بهزادی
۱
یکی از مهم ترین و مضرترین ضعف های سران حزب توده
در عرصه تئوری شناخت است.
۲
یکی از مکاتب مهم در تئوری شناخت
امپیریسم
(تجربه گرایی)
است.
۳
امپیری
(تجربه)
در
دیالک تیک امپیری ـ تئوری
(تجربی ـ نظری)
وجود دارد.
۴
نقش تعیین کننده
در
دیالک تیک امپیری ـ تئوری
(تجربی ـ نظری)
از آن امپیری (تجربه) است.
۵
این اما به چه معنی است؟
۶
این بدان معنی است
که
تئوری
باید
مبتنی (بنا شده، استوار) بر امپیری (تجربه) باشد.
۷
سران حزب توده
اما
کمترین اعتنایی به امپیری (تجربه) ندارند
و
تئوری های کج و کوله خود
را
به انحای (نحوهای) سوبژکتیو (دلبخواهی، ضد عینی) سر هم
بندی می کنند.
۸
مثال:
منوچهر بهزادی شاید ۲۰ سال از عمر خود را در آلمان
دموکراتیک گذرانده باشد.
۹
در این کشور
حزب کمونیست آلمان با حزب سوسیال ـ دموکرات آلمان
به وحدت رسیده است
و
حزب جدیدی تحت عنوان «اس ای دی» (حزب سوسیالیستی یکپارچه
و واحد آلمان)
تشکیل داده اند.
۱۰
حالا نظری بر نظریه (تئوری) منوچهر بهزادی می افکنیم:
وحدت نیروها
یعنی
یکی شدن نیروهایی که مدعی منعکس ساختن منافع طبقات و
اقشار معین و همانند
و
مدعی داشتن ایده ئولوژی و مشی سیاسی و سازمانی همانندی
اند
ولی به علل گوناگون اکنون دور از هم و گاه حتی در مقابل
هم قرار گرفته اند.
منوچهر بهزادی
۱۱
سؤالی که هر توده ای باید مطرح سازد،
این است
که
مگر حزب سوسیال ـ دموکرات آلمان همان حزب برنشتاین و
کائوتسکی و غیره نبوده
که
بدترین دشمن مارکسیسم بوده
و
حزب کمونیست آلمان
نتیجه منطقی انشعاب مارکسیست های معروف به «گروه
اسپارتاکوس»
از
آن
بوده است؟
۱۲
ضمنا
حزب سوسیال ـ دموکرات آلمان
که
مدعی نمایندگی ایده ئولوژی مارکسیستی نبوده است.
۱۳
چرا
منوچهر بهزادی
این امپیری (تجربه) سر و مر و گنده حی و حاضر را نادیده
می گیرد؟
۱۴
چرا توده ای ها به این بی پرنسیپی و بی انضباطی تئوریکی
اعتراضی نمی
کنند؟
۱۵
این هنوز چیزی نیست.
۱۶
این حکم منوچهر بهزادی حاوی ایرادات جدی دیگری است.
کدام ایرادات دیگر؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر