شین میم شین
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
در مدح سعد بن
ابی بکر بن سعد
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان
سعدی»، ص ۸ ـ ۱۰)
۱
به راه تکلف،
مرو سعدیا
اگر صدق داری،
بیار و بیا
تو منزل شناسی و
شه، راهرو
توحق گوی و خسرو
حقایق شنو
معنی تحت اللفظی:
ای سعدی
دست از تکلف گویی بردار
صادقانه
حرف
بزن
هراس
مدار
که
تو
رهشناسی
و
شاهزاده،
رهرو است
تو
حقیقت
گویی
و
شاهزاده،
حقیقت شنو است.
۱
به راه تکلف،
مرو سعدیا
اگر صدق داری،
بیار و بیا
سؤال
سعدی
در این بیت شعر،
دیالک تیک تملق
و ص
را
به شکل دیالک
تیک تکلف و ص بسط و تعمیم می دهد.
جواب
سعدی
در این بیت شعر،
دیالک تیک تملق
و صداقت
را
به شکل دیالک
تیک تکلف و صدق بسط و تعمیم می دهد.
۳
تو منزل شناسی و
شه، راهرو
توحق گوی و خسرو
حقایق شنو
سؤال
سعدی در این بیت شعر،
از
سوئی
دیالک تیک ت و پراتیک
را
به شکل دیالک تیک م و رهروی
بسط و تعمیم می دهد و
از
سوی
دیگر،
دیالک تیک ا و شاگرد
را
به شکل دیالک تیک ح و حقایق
شنو بسط و تعمیم می دهد
و
خود را به مثابه استاد (اوتوریته)،
برتر از شاهزاده قرار می دهد.
جواب
سعدی در این بیت شعر،
از
سوئی
دیالک تیک تئوری و پراتیک
را
به شکل دیالک تیک منزل شناسی و رهروی بسط و تعمیم می
دهد و
از
سوی
دیگر،
دیالک تیک اسالد و شاگرد
را
به شکل دیالک تیک حقگو و حقایق شنو بسط و تعمیم می دهد و
خود را به مثابه استاد (اوتوریته)، برتر از شاهزاده قرار می دهد.
۴
این نحوه برخورد سعدی
از
سوئی
دال
بر اعتماد به نفس و خودآگاهی غول آسای او ست
و
از
سوی دیگر
نشاندهنده محبوبیت و اعتبار و نفوذ فوق العاده او
در درباراست
و
از سوی دیگر
هماندیشی ایدئولوگ و طبقه حاکمه
را
در بر دارد.
۵
این ژست چپ نما و منتقد نمای
سعدی
بیشتر برای فریب توده های خلق است،
تا
برای راهنمائی پادشاه.
ببرکت چنین ادا و اطوار
توخالی و روشنفکرانه سعدی است، که
روشنفکران ساده لوحی از
قبیل بیستون
فریب کلمات بی محتوا
را
می خورند و به ستایش از
سعدی برمی خیزند:
نه هرکس حق
تواند گفت، گستاخ
سخن، ملکی است
سعدی را مسلم.
معنی تحت اللفظی:
بیان بی پروای حقیقت
کار هر کسی
نیست.
فقط
این در انحصار سعدی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر