۱۳۹۷ دی ۱۴, جمعه

خود آموز خود اندیشی (۸۸)

  

شین میم شین
 
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.


 در مدح سعد بن ابی بکر بن سعد
(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۸ ـ ۱۰)

۱
به راه تکلف، مرو سعدیا
اگر صدق داری، بیار و بیا

تو منزل شناسی و شه، راهرو
توحق گوی و خسرو حقایق شنو

معنی تحت اللفظی:
ای سعدی
 دست از تکلف گویی بردار
صادقانه
حرف بزن

هراس مدار
که
تو
رهشناسی 
و
 شاهزاده، 
رهرو است
تو
حقیقت گویی
 و
 شاهزاده، 
حقیقت شنو است.

۱

به راه تکلف، مرو سعدیا
اگر صدق داری، بیار و بیا

سؤال

سعدی
در این بیت شعر،
دیالک تیک تملق و ص
را
به شکل دیالک تیک تکلف و ص  بسط و تعمیم می دهد.

جواب

سعدی
در این بیت شعر،
دیالک تیک تملق و صداقت
را
به شکل دیالک تیک تکلف و صدق بسط و تعمیم می دهد.

۳
تو منزل شناسی و شه، راهرو
توحق گوی و خسرو حقایق شنو

سؤال

سعدی در این بیت شعر،
از
 سوئی
 دیالک تیک ت و پراتیک
 را
به شکل دیالک تیک  م    و رهروی بسط و تعمیم می دهد و
از
 سوی دیگر،  
دیالک تیک ا  و شاگرد
 را
 به شکل دیالک تیک ح  و حقایق شنو بسط و تعمیم می دهد
و
خود را به مثابه استاد (اوتوریته)،
برتر از شاهزاده قرار می دهد.

جواب

سعدی در این بیت شعر،
از
 سوئی
 دیالک تیک تئوری و پراتیک
 را
به شکل دیالک تیک  منزل شناسی و رهروی بسط و تعمیم می دهد و
از
 سوی دیگر،  
دیالک تیک اسالد و شاگرد
 را
 به شکل دیالک تیک حقگو و حقایق شنو بسط و تعمیم می دهد و خود را به مثابه استاد (اوتوریته)، برتر از شاهزاده قرار می دهد.

۴
این نحوه برخورد سعدی
از
سوئی
دال
بر اعتماد به نفس و خودآگاهی غول آسای او ست
و
 از
 سوی دیگر
نشاندهنده محبوبیت و اعتبار و نفوذ فوق العاده او
در درباراست
 و
از سوی دیگر
هماندیشی ایدئولوگ و طبقه حاکمه
 را
در بر دارد.

۵
این ژست چپ نما و منتقد نمای سعدی
 بیشتر برای فریب توده های خلق است،
تا
برای راهنمائی پادشاه.

ببرکت چنین ادا و اطوار توخالی و روشنفکرانه سعدی است، که
روشنفکران ساده لوحی از قبیل بیستون
 فریب کلمات بی محتوا
 را
می خورند و به ستایش از سعدی برمی خیزند:

نه هرکس حق تواند گفت، گستاخ 
سخن، ملکی است سعدی را مسلم.

معنی تحت اللفظی:
بیان بی پروای حقیقت
کار هر کسی
نیست.
فقط
این در انحصار سعدی است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر