شین میم شین
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
بوستان
سبب نظم کتاب
۱
سعدی با همه فرق دارد و این
خبر، خبر ناگواری است.
سؤال
سعدی با همه فرق دارد، نه فقط به خاطر شیوایی
خارق العاده کلامش، نه فقط به خاطر ژرفای ستایش انگیز تفکر و اندیشه اش، نه فقط به
خاطر سرسختی اش در کنکاش حقایق هستی، بلکه به خاطر م
فکری نادر و بی همانندش.
جواب
سعدی با همه فرق دارد، نه فقط به خاطر شیوایی
خارق العاده کلامش، نه فقط به خاطر ژرفای ستایش انگیز تفکر و اندیشه اش، نه فقط به
خاطر سرسختی اش در کنکاش حقایق هستی، بلکه به خاطر م
فکری نادر و بی همانندش.
۲
اکثریت قریب به اتفاق ادبای ایران نه تنها قادر
به تفکر مفهومی نیستند، بلکه مفهوم «تفکر مفهومی» را ـ حتی ـ نشنیده اند.
سعدی پیشآهنگ تفکر مفهومی است
و
این در ظلمات قرون وسطی
نه فقط شگفت انگیز، بلکه
فخرانگیز و ستایش انگیز است.
۳
فئودالیسم جهانی
می تواند به سعدی افتخار کند.
سعدی بهترین هدیه فئودالیسم به بشریت بوده است.
سعدی،
به
زبان هگل (پدر دیالک تیک،
ششصد سال بعد از سعدی)،
از پله های
مفاهیم بالا می رود تا به حقیقت احکام دست یابد و مفاهیم پله های شعورند.
سعدی را می توان پدر دیالک تیک خودپو نام داد.
۴
نه قندی، که
مردم به صورت خورند
که ارباب معنی،
به کاغذ برند.
معنی تحت
اللفظی:
البته
نه
قند مادی، بلکه قند معنوی نوشته شده بر روی کاغذ.
سؤال
سعدی در این بیت شعر، دیالک تیک فرم و محتوا را به شکل دیالک
تیک ص و م بسط و تعمیم می دهد.
جواب
سعدی در این بیت شعر، دیالک تیک فرم و محتوا را به شکل دیالک
تیک صورت و معنی بسط و تعمیم می دهد.
۵
سعدی، بدین طریق میان تفکر مفهومی و تفکرواره های رایج مرزبندی می کند.
این طرز تفکر سعدی،
نه تنها در قرون وسطی،
بلکه حتی امروز،
در اواخر دهه دوم قرن بیست و یکم،
قله سربلند تفکر بشری را تشکیل می دهد.
۶
مفهوم «فرم»
را
ارسطو بنیانگذاری کرده است.
سعدی دیالک تیک فرم
و محتوا را در
عالم جمادات، نباتات، جانوران و انسان ها، به صور مختلف بسط و
تعمیم می دهد.
ما آن را به جای خود نشان خواهیم داد.
سؤال
سعدی فرم
را در رابطه دیالک تیکی با م می بیند
و
در این دیالک تیک،
بر خلاف ارسطو
و
به درستی،
نقش تعیین کننده و اصلی را از آن م می داند.
جواب
سعدی فرم
را در رابطه دیالک تیکی با محتوا می بیند
و
در این دیالک تیک،
بر خلاف ارسطو
و
به درستی،
نقش تعیین کننده و اصلی را از آن محتوا می داند.
۷
سعدی در این بیت شعر، برای ساختار و فرم فوق العاده زیبای شعرش
در بهترین حالت
نقش درجه
دوم
قائل می
شود
و
معنی و محتوای آن
را
عمده می کند.
شعر سعدی قندی نیست که فقط به خاطر مزه اش، به
خاطر ظاهر و فرم زیبایش خورده شود.
شعر سعدی
قند
معنامند و محتوامندی
است
که
فقط ارباب معنی،
یعنی
انسان های
ژرف اندیش شعورمند
می توانند از آن حظ برند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر