۱۳۹۷ آذر ۸, پنجشنبه

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (۷۹۸)


جمعبندی
از
مسعود بهبودی 
 
 
اندکی اندر باب خرید و فروش نیروی کار

چرا انسان‏‌ها برای انسان‌‏های دیگر کار می‏‌کنند؟
این پرسشِ به‏‌ظاهر ساده و ابتدایی در قلب بحث فردریک لوردون قرار دارد.
لوردون برای تکمیل پاسخ‏‌های ناتمام مارکس (؟)،
خصوصاً در برابر منظرۀ گیج‏‌کنندۀ مستخدمانی متعهد و مشتاق،
قسمی «انسان‏‌شناسی اسپینوزيستى» را به‌‏کار می‏‌بندد
حریف حواس پرت پرت و پلاگو

۱
هی حریف
توده
برای این و آن کار نمی کند.

۲
توده
برای تهیه نان سفره خود
نیروی کارش را
به مشتریان آن کالا
می فروشد.

۳
۸ ساعت کار به ازای سه وعده غذا

۴
توده
به مشتریان نیروی کار
یعنی به طبقه حاکمه
به این دلیل
نیروی کارش را می فروشد
که
خود
فاقد وسایل تولید است.

۵
برای اینکه وسایل تولید توده غصب شده است.

۶
روزی که توده سلب مالکیت کنندگان
را
سلب مالکیت کند
و
مالکیت همگانی بر وسایل تولید برقرار سازد،
فروش نیروی کار
خاتمه خواهد یافت

۷
این زباله ها چیه منتشر می کنید لامصبا
 
 
 
عجب پرت و پلایی

۱
ماندلا نمی داند که حقیقت چیست.

۲
به همین دلیل
حقیقت را حیوان واره تصور و تصویر می کند.

۳
حقیقت چیست؟

۴
حقیقت برای پرولتاریا
همان خدا
برای مسلمانان است.

۵
حقیقت برای پرولتاریا
همان دگم (جزم) لا اله الا الله
برای مسلمانان است.

۶
حقیقت
پشت و پناه بی چون و چرای پرولتاریا ست.

۷
حقیقت
یگانه سنگر رزم رهایی بخش پرولتاریا ست.

۸
کشف این سنگر
تسخیر این سنگر
و
دفاع از این سنگر
برای پرولتاریا
حیاتی - مماتی است.

۹
یا مرگ یا حقیقت
این است شعار پرولتریت

۱۰
پرولتاریا
جز حقیقت عینی
یار و یاوری ندارد.

۱۱
زنده باد حقیقت عینی
پیروز باد
پرولتاریا
سوبژکت طراز نوین تاریخ
 
کدام پل
در کجای جهان
شکسته است
که هیچ کس به خانه اش نمی رسد.
یلدا
 
هی
یلدا
ما اصلا
از خانه بیرون نرفته ایم
تا
به خانه نرسیم.

شاید پل ها اصلا خراب نشده باشند.

شاید خلایق در سنت امام علی
خانه نشین شده باشند
اختیاری و یا اجباری

چه فرق می کند
در عصر یأجوج و مأجوج
که
کسی خان نشین باشد و یا نباشد
 
 
تصحیح:
نازیلا

معني تحت اللفظي اش:
در كاخي كه جمشيد زنده بود و زندگي مي كرد و بزم برپا می داشت،
چون مُرد
كأخ به خرابه و به طویله تبديل شد
آن سان كه حيوانات در آن منزل كردند،
آهو در آن بچه زایید و روباه در آن خوابید
و
بهرام گور هم كه شكارچي قابلي در شكار گور خر بود
مرد
و بسان جمشید به گور سپرده شد.

۱
زنان شان
چنین اند شیرازیان

۲
بهتر از این نمی شد معنی کرد.

۳
شرم بر ما و کوته اندیشی ما

۴
چون
این بیت
اصلا ایرادی نداشته.

اما۵
تفاوت دیالک تیک با دوئالیسم این است
که
دو قطب دیالک تیکی
در همدیگر مؤثر می افتند.

۶
به همین دلیل
رابطه وجود و عدم بیشتر دوئالیستی است و نه دیالک تیکی .

۷
چون
عدم که در وجود مؤثر نیست.

۸
عیب این رباعی
این است که
در آن
پسیمیسم و نیهلیسم
(بدبینی فلسفی و اصالت پوچی هستی)
تبلیغ می شود.

۹
آنهم به دلایل واهی
به دلیل
سیکل لایزال موسوم به تثلیث و یا تریاد پیدایش ـ رشد ـ زوال
 
 
سو گلر آخار گئدر
وریانی ییخار گئدر
بو دنیا پنجره دیر
هر گلن باخار گئدر

***

آغـــــــــلایارلار ،گـــــولرلر
گـــؤز یاشـــینی ســیلرلر
گـــئچن گــونون قــدرینی
گــــلن گـــــونده بــــولرلر

***

ای خسته قوش آواره گزیرسن بو دیاری
زندان دی قفس دی چمن و باغ و بهاری
بختین کاپیسی ایندی قفلانسا داریخما
هر بیر قفلین واردی طبیعتده آچاری

***

فانوسا نه حاجت او زمان كی كونوز اولسا
اینسان اوزی بیر كعبه دیر اعمالی دوز اولسا
هر قلبیده ایینه كیمین اولماسا لكه
گر یاخجی گزیب اخداراسان اوردادی مكه
 
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر