۱۳۹۷ آذر ۱, پنجشنبه

خود آموز خود اندیشی (۶۰)

 

شین میم شین








نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
بوستان
در ستایش پیامبر

برای روشنگری
 آلترناتیو و بدیلی وجود ندارد!

 بوستان
سبب نظم کتاب

هنوز هم خیلی از افراد، سفر خود به کشورهای دیگر را به رخ این و آن می کشند.

۱
در زمان سعدی
سفر یکی از راه های کسب علم و ترقی اجتماعی بوده است.

سعدی در حکایتی به این معیار ارزشی اشاره می کند:

ز دریای عمان، بر آمد کسی 
سفر کرده، هامون و دریا بسی

عرب دیده و ترک و تاجیک و روم 
ز هر جنس در نفس پاکش علوم

جهان گشته و دانش اندوخته 
سفر کرده و صحبت آموخته.

 معنی تحت اللفظی:
کسی
از دریاچه عمان آمد که مسافرت کرده بود و کلی دشت و دریا دیده بود
و
با ملل مختلف از عرب و ترک و تاجیک و روم آشنا شده بود
و
ضمنا
دنیادیده و تجربه اندوخته (مجرب) و طرز معاشرت فراگرفته بود.

۲
سیر وسیاحت در عصر فئودالیسم
محتوای دیگری نیز داشته است
و
آن
 شناسائی کشورهای دیگر، منابع، معادن و سرچشمه های ثروت آنها 
و 
تدارک فکری برای حمله و تسخیر و تسلط بر آنها 
بوده است.

این جنبه قضیه در عصرامپریالیسم برای مستعمره کردن کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گرفت و می گیرد.

۳
امروزه
از
 ایده سیر وسفر،
رشته اقتصادی پردرآمدی بنام «جهانگردی» (توریسم) باقی مانده است 
که
 علاوه بر محتوای قبلی،
محتواهای جدیدی کسب کرده است.

۴
جهانگردی امروز دو جانبه شده است:

الف
از کشورهای متروپول برای عیاشی، خوشگذرانی، وقت گذرانی، «روسبی یابی»، تهیه فیلم های «جنسی»، تشویق و قاچاق دختران خردسال خانواده های زحمتکش برای استثمارجنسی در «فاحشه خانه های اروپا و آمریکا»

ب
از کشورهای فقیر
برای کاریابی، خودفروشی و غیره.

ادامه دارد.
-->

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر