شین میم شین
نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
بوستان
در ستایش پیامبر
برای روشنگری
آلترناتیو و بدیلی وجود ندارد!
بوستان
سبب نظم کتاب
هنوز هم خیلی از افراد، سفر
خود به کشورهای دیگر را به رخ این و آن می کشند.
۱
در زمان سعدی
سفر یکی از راه های کسب علم
و ترقی اجتماعی بوده است.
سعدی در حکایتی به این
معیار ارزشی اشاره می کند:
ز دریای عمان،
بر آمد کسی
سفر کرده، هامون
و دریا بسی
عرب دیده و ترک
و تاجیک و روم
ز هر جنس در نفس
پاکش علوم
جهان گشته و
دانش اندوخته
سفر کرده و صحبت
آموخته.
معنی تحت اللفظی:
کسی
از
دریاچه عمان آمد که مسافرت کرده بود و کلی دشت و دریا دیده بود
و
با
ملل مختلف از عرب و ترک و تاجیک و روم آشنا شده بود
و
ضمنا
دنیادیده
و تجربه اندوخته (مجرب) و طرز معاشرت فراگرفته بود.
۲
سیر وسیاحت در عصر
فئودالیسم
محتوای دیگری نیز داشته است
و
آن
شناسائی کشورهای دیگر، منابع، معادن و سرچشمه
های ثروت آنها
و
تدارک فکری برای حمله و تسخیر و تسلط بر آنها
بوده است.
این جنبه قضیه در
عصرامپریالیسم برای مستعمره کردن کشورهای دیگر مورد استفاده قرار گرفت و می گیرد.
۳
امروزه
از
ایده سیر وسفر،
رشته اقتصادی پردرآمدی بنام
«جهانگردی» (توریسم) باقی مانده است
که
علاوه بر محتوای قبلی،
محتواهای جدیدی کسب کرده
است.
۴
جهانگردی امروز دو جانبه
شده است:
الف
از کشورهای متروپول برای
عیاشی، خوشگذرانی، وقت گذرانی، «روسبی یابی»، تهیه فیلم های «جنسی»، تشویق و قاچاق
دختران خردسال خانواده های زحمتکش برای استثمارجنسی در «فاحشه خانه های اروپا و
آمریکا»
ب
از کشورهای فقیر
برای کاریابی، خودفروشی و
غیره.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر