پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ماتریالیسم تاریخی
ادامه
۸۲
· ماتریالیسم تاریخی به مثابه جامعه شناسی
مارکسیستی ـ لنینیستی عام فقط حاوی فونکسیون توضیحی نیست.
۸۳
·
ماتریالیسم تاریخی به مثابه جامعه شناسی
مارکسیستی ـ لنینیستی عام ضمنا حاوی فونکسیون مبتنی بر پیش بینی است.
· مراجعه کنید به پیش بینی جامعه ای مارکسیستی ـ
لنینیستی
۸۴
· ماتریالیسم تاریخی به مثابه جامعه شناسی
مارکسیستی ـ لنینیستی عام توجه اکید تئوری سوسیولوژیکی و هر علم الجامعه را به وظیفه پیش بینی علمی
معطوف می دارد.
۸۵
· ماتریالیسم تاریخی به مثابه جامعه شناسی
مارکسیستی ـ لنینیستی عام از قوانین عینی جامعه و از روند عینی تاریخ پرده می دارد
که با توجه به شرایطش، قوای محرکه اش و قانونمندی های توسعه اش قابل توضیح، قابل
تجزیه و تحلیل، قابل تشخیص و قابل پیش بینی است.
۸۶
· ماتریالیسم تاریخی به مثابه جامعه شناسی
مارکسیستی ـ لنینیستی عام از نقطه نظر های متدیکی ـ پیش بینی تعیین کننده متعدد
زیر شروع به کار می کند که برای پیش بینی روندهای جزئی نیز از اهمیت بزرگی
برخوردارند:
الف
· ازگرایشات توسعه نیرو های
مولده که کلیه مسائل مربوط به دورنمای تاریخی مبتنی بر آنها هستند.
ب
·
از ساختار اجتماعی.
· بویژه از ساختار اقتصادی و
طبقاتی هر نظام جامعه ای و دولتی و از
تغییرات همان ها.
پ
·
از تجزیه و تحلیل
روابط متقابل طبقات، منافع تاریخی واقعی، رفتار آماجین و همچنین توانایی های
تاریخی و تشکیلاتی (سازمانی) نیروهای طبقاتی مختلف.
· یعنی از خطوط عملی نیروهای
طبقاتی مختلف که جریان بعدی واقعی تاریخ وابسته به پیشبرد آنها و یا وابسته به
ممانعت از آنها ست.
۸۷
· ماتریالیسم
تاریخی به لحاظ پیش بینی جریان عام تاریخ، به لحاظ روند عام توسعه جامعه ای و به
لحاظ تحول جامعه ای حائز اهمیت خاصی است.
۸۸
·
مسائل زیر
را می توان از
جمله خدمات پیش بینانه ی ماتریالیسم
تاریخی محسوب داشت:
الف
· اثبات سوسیالیسم علمی
ب
·
شالوده ریزی علمی ـ ماتریالیستی تئوری، برنامه و تاکتیک حزب
مارکسیستی ـ لنینیستی
۸۹
· ماتریالیسم تاریخی به مثابه جامعه شناسی عام را
قبل از همه نمی توان با توجه به فونکسیون های علمی ـ تئوریکی ـ ایده ئولوژیکی اش و
با توجه به فونکسیون های علمی ـ تئوریکی ـ جهان بینانه اش، به تئوری توضیحی تقلیل
داد.
۹۰
· ماتریالیسم تاریخی به مثابه جامعه شناسی عام در
برگیرنده طرح وحدت بی قید و شرط میان سختگیرترین عینیت علمی و شورمندترین جانبداری
از امر پیشرفت و سوسیالیسم است.
۹۱
·
هر جامعه شناسی که موظف به توسعه جامعه بشری به مرحله عالی
تر و تحول دموکراتیکی ـ سوسیالیستی مناسبات جامعه ای نباشد، فاقد معنای علمی واقعی
خویش است.
· چنین جامعه شناسی باید
بیگانه با زندگی، عقیم، جزمگرا، اسپه کولاتیو (گمانورز) و سیستم نگهدار گردد و به
صورت ابزار نظری و ایده ئولوژیکی ارتجاعی حاکمیت سیستم امپریالیستی مسخ شود.
۹۲
· از دید ماتریالیسم تاریخی، وظیفه اصلی جامعه شناسی (و همه علوم جامعه ای به طور
کلی) به شرح زیر است:
الف
· تبدیل شدن به ارگان توسعه تاریخی.
ب
· تبدیل شدن به ابزار نظری مبارزه طبقه کارگر
پ
· تبدیل شدن به ابزار نظری تحول سوسیالیستی جامعه.
ت
· تبدیل شدن به ابزار نظری تشکیل جامعه سوسیالیستی
۹۳
·
جامعه شناسی
و علوم جامعه ای به طور کلی تنها بدین طریق می توانند علمی و انقلابی باشند.
۹۴
·
به همین دلیل و به همین معنا، ماتریالیسم تاریخی اندیشه «عاری از ارزش بودن» (خنثی و بی
طرف بودن) را به لحاظ علمی ـ نظری، طرح باطلی محسوب می دارد و به عنوان شعاری
عوامفریبانه در جهت طرفداری مستور از ارتجاع و کنسرواتیسم رد می کند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر