شین میم شین
نه اندیشه
مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن
مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار
فراگرفت.
۱
که خاصان در این
ره فرس رانده اند
به لا احصی، از تک
فرومانده اند.
معنی تحت
اللفظی:
در راه شناخت
خدا
نخبگان جامعه و مقربین درگاه الهی تلاش ها ورزیده اند
و
چه بسا
به زانو درآمده
اند.
سؤال
سعدی در این بیت شعر،
دیالک تیک منفرد
(خاص) و ع
را
به شکل دیالک تیک خ و عوام
بسط و تعمیم می دهد و از ناتوانی خواص در درک ذات حق سخن می گوید.
عوام که جای خود دارد.
جواب
سعدی در این بیت شعر،
دیالک تیک منفرد
(خاص) و عام
را
به شکل دیالک تیک خواص و عوام بسط و تعمیم می دهد و از
ناتوانی خواص در درک ذات حق سخن می گوید.
عوام که جای خود دارد.
۲
که خاصان در این
ره فرس رانده اند
به لا احصی، از تک
فرومانده اند.
ظاهرا
تئوری شناخت سعدی در مورد شناخت ذات حق،
فرقی جدی
با تئوری شناخت حافظ ندارد.
ما در تحلیل فلسفه حافظ به
این مسئله برخواهیم گشت.
۳
سؤال
سعدی در این زمینه به ن تمام
عیار می رسد.
جواب
سعدی در این زمینه به ندانمگرائی تمام عیار می رسد.
۴
پس خدا قابل شناسائی نیست و
نخبگانی که قصد شناخت او را داشته اند،
سپر انداخته اند و به محال و عبث بودن
شناخت خدا اعتراف کرده اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر