پروفسور دکتر ولفگانگ سگت
برگردان
شین میم شین
۱۷
· در عرصه های دیگر مثلا در مورد متد تقلیلی و یا
متد تاریخی، نمایندگان جهان بینی های ایدئالیستی و یا متافیزیکی علیرغم تلاش وافر
و علیرغم اجبار ناشی از حوایج توسعه علوم، نتوانستند به معارفی دست یابند که با
سطح توسعه متد اصول بدیهی حتی قرابت نا چیزی
داشته باشند.
۱۸
·
کسی که
فرد ایزوله شده را به مثابه سوبژکت شناخت می پندارد، کسی که وجود قانونمندی های عینی
ـ واقعی را پیش شرط قرار نمی دهد، کسی که مفهوم مارکسیستی پراتیک را در اختیار
ندارد، بی تردید به نظرات اشتباه آمیز در باره
جریان شناخت و لذا در باره متدهای لازم جهت کسب معارف خواهد رسید.
۱۹
·
به عبارت
دیگر، موفقیت بررسی های متدئولوژیکی تنها زمانی تضمین می شود که فلسفه مارکسیستی
مبنای کار قرار داده شود.
۲۰
· برعکس درک ساده لوحانه مبنی بر این که در اختیار
داشتن حقیقت در قالب یک تئوری به معنی داشتن یک متد مناسب و نیل به حل همه مسائل
متدئولوژیکی است، باید اذعان کرد که در این مورد نیز ما محتاج کار بنیادی تر و
شاید هم طولانی تر خواهیم بود تا به حل مسائل بیشمار مقدماتی متدئولوژی نایل آییم
و متدهای مورد نیاز علوم را به سطح توسعه معینی ارتقا دهیم.
۲۱
· متدئولوژی در رابطه تنگاتنگی با تئوری شناخت
قرار دارد.
۲۲
·
تئوری
شناخت بخشی از مقدمات عام فلسفی را در اختیار متدئولوژی قرار می دهد.
۲۳
·
اگر
متدئولوژی، تز تئوری شناخت مارکسیستی موسوم به «قابل شناخت بودن جهان» را نپذیرد، هر نوع کاری در این زمینه بیهوده خواهد بود.
·
مراجعه
کنید به اصل قابل شناخت بودن جهان، تئوری شناخت
۲۴
·
انواع
دیگر احکام تئوری شناخت، مواد و مصالح لازم برای تشکیل مستقیم متدها را در اختیار
متدئولوژی قرار می دهند.
۲۵
·
متدئولوژی
از احکام تئوری شناخت راجع به چند و چون پیشرفت شناخت و راجع به منابع، نیروهای
محرکه و معیارهای آن به کسب قواعدی در باره شیوه عمل جهت کسب شناخت و کنترل صحت و
سقم آن نایل می آید.
۲۶
· منطق دیالک تیکی و منطق صوری پایه های مهم
متدهای فکری و بویژه متدهای زیر را تشکیل می دهند:
۱
· متد تقلیلی
۲
· متد استقرائی
۳
·
متد تعریف
۴
·
متد طبقه
بندی
۵
·
متد مفهوم
سازی
۶
· تجرید (انتزاع)
۷
·
توضیح
۸
·
تا حدود
معینی هم متدهای سمیوتیکی
۹
·
و تحلیل زبان
۱۰
·
و ترکیب
زبان.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر