۱۳۹۷ مهر ۸, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۲۹۱)


 پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 
ماتریالیسم تاریخی
ادامه

۱۰
·    افکار بنیادی این تئوری (ماتریالیسم تاریخی) را می توان به شرح زیر جمعبندی کرد:

الف

·    در تحلیل نهایی، کل تاریخ و کلیه تغییرات تا حدودی مهم پدیده های جامعه ای مبتنی بر توسعه نیرو های مولده مادی (شیوه تولید) است.

ب
·    هر  مرحله توسعه معین نیروهای مولده مادی با مناسبات تولیدی معینی مطابقت دارد.
·    مناسبات تولیدی معینی که مناسبات جامعه ای مادی اند.
·    مناسبات جامعه ای مادی ئی که انسان ها در تولید جامعه ای زندگی خود، مستقل از اراده و خواست خویش وارد آنها می شوند.

پ
·    نیروهای مولده و مناسبات تولیدی،  کلیت تاریخی مشخص معینی را نمودار می سازند و به مثابه ساختار اقتصادی، فرماسیون اقتصادی جامعه را تشکیل می دهند.
·    فرماسیون اقتصادی جامعه که کلیه روابط جامعه ای دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد.

·    مراجعه کنید به فرماسیون اقتصادی جامعه در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی

ت
·    مناسبات تولیدی شالوده اقتصادی هر جامعه است که بر روی آن، روبنایی از تصورات و نهادهای ایده ئولوژیکی متنوع سر برمی کشد.
·    مراجعه کنید به دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

ث
·    هر نوعی از مناسبات تولیدی، در عین حال (همزمان) نوع معینی از عضوبندی اجتماعی است.
·    بویژه نوع معینی از تقسیم انسان ها به طبقات و اقشار جامعه است.
·    طبقات و اقشاری که منافع و مطالبات طبقاتی و اجتماعی معینی دارند.

ج
·    توسعه نیروهای مولده و مناسبات تولیدی و بویژه جایگزینی فرماسیون اقتصادی معین جامعه با فرماسیون اقتصادی عالی تر بالضروره (جبرا) در مبارزه طبقاتی جامه عمل می پوشد.
·    در انقلاب اجتماعی جامه عمل می پوشد.

ح
·    تنها در سوسیالیسم است که آنتاگونیسم های (تضادهای آشتی ناپذیر) طبقاتی محو می شوند و توسعه جامعه ای در فرم همکاری اقشار مختلف خلق تحت رهبری طبقه کارگر و حزب آن صورت می گیرد.

۱۱
·    این طرح فلسفی ـ سوسیولوژیکی (ماتریالیسم تاریخی) امکان آن را برای تئوری و پژوهش سوسیولوژیکی فراهم می آورد تا بتواند در هر مورد معین از عهده تعیین  پدیده ها و معاییر (معیارهای) به لحاظ جامعه شناسی مهم و پدیده ها و معاییر به لحاظ جامعه شناسی بی اهمیت برآید.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر