پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ماتریالیسم تاریخی
ادامه
۱۰
· افکار بنیادی این تئوری (ماتریالیسم تاریخی) را
می توان به شرح زیر جمعبندی کرد:
الف
· در تحلیل نهایی، کل تاریخ
و کلیه تغییرات تا حدودی مهم پدیده های جامعه ای مبتنی بر توسعه نیرو های مولده
مادی (شیوه تولید) است.
ب
·
هر مرحله توسعه
معین نیروهای مولده مادی با مناسبات تولیدی معینی مطابقت دارد.
·
مناسبات تولیدی معینی که مناسبات جامعه ای مادی اند.
· مناسبات جامعه ای مادی ئی
که انسان ها در تولید جامعه ای زندگی خود، مستقل از اراده و خواست خویش وارد آنها
می شوند.
پ
·
نیروهای مولده و مناسبات تولیدی، کلیت تاریخی مشخص معینی را نمودار می سازند و
به مثابه ساختار اقتصادی، فرماسیون اقتصادی جامعه را تشکیل می دهند.
· فرماسیون اقتصادی جامعه که
کلیه روابط جامعه ای دیگر را تحت تأثیر قرار می دهد.
· مراجعه کنید به فرماسیون
اقتصادی جامعه در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی
ت
·
مناسبات تولیدی شالوده اقتصادی هر جامعه است که بر روی آن،
روبنایی از تصورات و نهادهای ایده ئولوژیکی متنوع سر برمی کشد.
· مراجعه کنید به دیالک تیک
زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ث
·
هر نوعی از مناسبات تولیدی، در عین حال (همزمان) نوع معینی از
عضوبندی اجتماعی است.
·
بویژه نوع معینی از تقسیم انسان ها به طبقات و اقشار جامعه است.
· طبقات و اقشاری که منافع و
مطالبات طبقاتی و اجتماعی معینی دارند.
ج
·
توسعه نیروهای مولده و مناسبات تولیدی و بویژه جایگزینی
فرماسیون اقتصادی معین جامعه با فرماسیون اقتصادی عالی تر بالضروره (جبرا) در
مبارزه طبقاتی جامه عمل می پوشد.
·
در انقلاب اجتماعی جامه عمل می پوشد.
ح
· تنها در سوسیالیسم است که
آنتاگونیسم های (تضادهای آشتی ناپذیر) طبقاتی محو می شوند و توسعه جامعه ای در فرم
همکاری اقشار مختلف خلق تحت رهبری طبقه کارگر و حزب آن صورت می گیرد.
۱۱
· این طرح فلسفی ـ
سوسیولوژیکی (ماتریالیسم تاریخی) امکان آن را برای تئوری
و پژوهش سوسیولوژیکی فراهم می آورد تا بتواند در هر مورد معین از عهده تعیین پدیده ها و معاییر (معیارهای) به لحاظ جامعه
شناسی مهم و پدیده ها و معاییر به لحاظ جامعه شناسی بی اهمیت برآید.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر