شین میم شین
نه اندیشه
مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن
مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار
فراگرفت.
۱
و گر ترک خدمت کند لشکری
شود شاه لشکرکش از وی بری
معنی
تحت اللفظی:
اگر
سپاهی ترک خدمت کند، شاه از او دوری می جوید.
سؤال
سعدی
در
این بیت شعر
دیالک
تیک الف
را
به
شکل دیالک تیک شاه لشگرکش و سپاهی بسط و تعمیم دهد
تا
با
دوئالیسم
خ و الف
مورد
مقایسه قرار دهد.
جواب
سعدی
در
این بیت شعر
دیالک
تیک اوتوریته
را
به
شکل دیالک تیک شاه لشگرکش و سپاهی بسط و تعمیم دهد
تا
با
دوئالیسم
خدا و انسان
مورد
مقایسه قرار دهد.
۲
ولیکن خداوند بالا و پست
به عصیان
در رزق، بر کس نبست
معنی
تحت اللفظی:
اما
خداوند
پستی ها و بلندی ها
به
دلیل عصیان کسی،
رزق و
روزی مقرره او
را
قطع
نمی کند.
سعدی
در
این بیت شعر
دیالک
تیک استثناء و قاعده
را
به
شکل دیالک تیک اوتوریته های زمینی (پدر، خویش، رفیق، شاه) و اوتوریته انتزاعی ـ
آسمانی (خدا) بسط و تعمیم می دهد.
سؤال
سعدی
خدا
را
الف
جا می زند.
جواب
سعدی
خدا
را
استثنائی
جا می زند.
۳
ولیکن خداوند بالا و پست
به عصیان
در رزق، بر کس نبست
سؤال
عیب
خدای سعدی
این
است که او خداوند ب و پ است.
یعنی
باعث
و بانی
نابرابری
های ط است.
جواب
عیب
خدای سعدی
این
است که او خداوند بالا و پست است.
یعنی
باعث
و بانی
نابرابری
های طبیعی است.
۴
سؤال
تأکید
سعدی بر این صفت الهی
علت الف
دارد.
جواب
تأکید
سعدی بر این صفت الهی
علت
ایده ئولوژیکی دارد.
۵
سؤال
سعدی
در صدد توجیه نابرابری های ج ـ ط است.
جواب
سعدی
در صدد توجیه نابرابری های جامعه ای ـ طبقاتی است.
۶
سعدی
برای اثبات مشروعیت نابرابری های جامعه ای ـ طبقاتی
از
پستی
ها و بلندی های طبیعی
سوء
استفاده می کند.
سؤال
این
ترفند ایده ئولوژیکی سعدی
را
می
توان
جامعه
ای سازی پدیده های ط نامید.
یعنی
توضیح مسائل جامعه ای با استناد به پدیده های ط
نامید.
جواب
این
ترفند ایده ئولوژیکی سعدی
را
می
توان
جامعه
ای سازی پدیده های طبیعی نامید.
یعنی
توضیح مسائل جامعه ای با استناد به پدیده های طبیعی
نامید.
۷
ولیکن خداوند بالا و پست
به عصیان
در رزق، بر کس نبست
این
طرز توضیح و استدلال بهترین وسیله برای عوامفریبی است.
سوسیال
داروینیسم
هم
همین
ترفند ایده ئولوژیکی سعدی را به خدمت می گیرد:
سؤال
سوسیال
داروینیسم
تنازع
بقا
(تغذیه
نباتات و جانوران از همدیگر)
را
برای
اثبات حقانیت و مشروعیت الف در جامعه طبقاتی
و
حتی
برای
توجیه جنگ های جهانی و منطقه ای با تلفات دهها میلیونی
به
خدمت می گیرد.
جواب
سوسیال
داروینیسم
تنازع
بقا
(تغذیه
نباتات و جانوران از همدیگر)
را
برای
اثبات حقانیت و مشروعیت استثمار در جامعه طبقاتی
و
حتی
برای
توجیه جنگ های جهانی و منطقه ای با تلفات دهها میلیونی
به
خدمت می گیرد.
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر