پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن
برگردان
شین میم شین
بخش دوم
متا اتیک بورژوائی
۱
· اصطلاح «متا اتیک» در فلسفه بورژوائی معاصر ـ
بویژه در انگلستان، آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی ـ به معنی دیگری به کار می رود.
۲
· متا اتیک اینجا به مثابه عنوانی برای طرحی اتیکی
(اخلاقی) به کار می رود که محتوای فلسفی اش ایدئالیستی است.
· (یعنی به لحاظ جهان بینی ایدئآلیستی است. مترجم)
۳
رودولف کارناپ
(۱۸۹۱ ـ ۱۹۷۰)
فیلسوف و از نمایندگان
امپیریسم منطقی (نئوپوزیتیویسم)
· متا اتیک در دهه های اخیر در رابطه با جریاناتی
در فلسفه ـ بویژه در رابطه با کارناپ و ویتگنشتاین
ـ توسعه یافته و در کشورهای فوق الذکر حاکم گشته است.
۴
لودویگ ویتگن اشتاین
(۱۸۸۹ ـ ۱۹۵۱)
فیلسوف و از مراجع
پوزیتیویسم منطقی و فلسفه تحلیلی زبان
· این متا اتیک را می توان در مغایرت با متا اتیکی
که در بخش اول مورد بحث قرار گرفت، متا اتیک بورژوائی نام داد.
انواع مختلف متا اتیک
بورژوائی
نوع اول
۱
· متا اتیک بورژوائی، بررسی تحلیلی اخلاقزبان را،
یعنی بررسی محتوای معنوی واژه ها و جملات اخلاقی را به مثابه وظیفه اصلی متا اتیک
قلمداد می کند.
· مثلا تحلیل منظور آدم ها، وقتی که به همدیگر می
گویند که این شیوه عمل «خوب» است.
۲
· نمایندگان متا اتیک بورژوائی ـ در آغاز مصممانه
تر از اکنون ـ اعلام می کردند که متا اتیک
در تضاد مستقیم با اتیک «سنتی» قرار دارد.
· مراجعه کنید به اتیک، مورال (اخلاق) در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
۳
· به نظر آنها، اتیک «سنتی»، تئوری «هنجاری» و
«ارزیاب» و لذا غیرعلمی بوده است.
۴
· زیرا اتیک «سنتی»، وظیفه خود را اثبات و آموزش
تئوریکی خوبی، عدالت و غیره و فرمولبندی امر و نهی ها می دانست.
۵
· به نظر آنها، برخورد علمی به مسائل با صدور
احکامی از این قبیل منافات دارد.
۶
· به نظر آنها، برخورد علمی به مسائل باید به
توصیف بیطرفانه معنی اصطلاحات اخلاقزبانی بپردازد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر