پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
عمل
۱
·
عمل، به تجسم (جسمیت یابی، مادیت یابی) کردوکار حیاتی خاص
نوع انسانی اطلاق می شود که به صورت اثرگذاری ارادی، آگاهانه، هدفگرا و آماجگرای
سوبژکت بر اوبژکت (موضوع کار، مثلا بر چرم۷ پارچه، آهن و غیره)، واقعیت می یابد.
(رئالیزه می شود. جامه عمل می پوشد.)
۲
·
نوع بنیادی و تعیین کننده ی عمل خاص انسانی، کار به مثابه
کردوکار شیئی، یعنی مادی است.
۳
·
اکسیون انسانی در وهله اول شیئی است.
·
(اکسیون انسانی کار چیزی به نام انسان است.
·
کار چیزی بر روی چیزی است.
·
نتیجه کار شیئی انسان، چیزی است. مترجم)
۴
·
انسان موجودی شیئی است
·
(انسان خود موضوع کار مثلا طبیعت است. مترجم)
۵
·
انسان موجودی طبیعی است.
·
انسان به خود طبیعت تعلق دارد.
·
طبیعتی که انسان آن را به نوبه خود، تحت تأثیر خود قرار می
دهد.
·
انسان مجهز به قوا، غرایز و استعدادهای طبیعی است.
·
اما موضوع کردوکار انسانی به طور عینی وجود دارد.
·
عینا وجود دارد.
·
یعی، در خارج از او و مستقل از او وجود دارد.
۶
·
انسان نهایتا شیئی (مصنوع) است.
·
به این دلیل که خود او و کردوکار او، موضوع (شیئ) کردوکار شیئی دیگری است.
۷
·
حیات انسانی به مثابه شرط وجودی موکول به کار است.
الف
·
کاری که سمت و سوی
آن تغییر مادی طبیعت خارج از او ست.
ب
·
کاری که سمت و سوی
آن، از آن خود کردن مواد طبیعی در فرم قابل مصرف برای حیات انسانی است.
پ
·
کاری که سمت و سوی
آن، ایجاد ارزش های مصرفی است.
ت
·
کاری که سمت و سوی
آن تغییر مادی طبیعت خارج از او ست.
۸
·
انسان در کار به مثابه روند جامعه ای، طبیعت جامعه ای خود
را تغییر می دهد.
الف
·
کار عبارت است از شیئیت بخشیدن به قوای ماهوی انسان
ب
·
کار عبارت است از شیئیت بخشیدن به حیات نوعی انسان
پ
·
کار عبارت است از ایجاد جهان شیئی
·
(جهان مصنوع. مترجم)
ت
·
کار عبارت است از ایجاد واقعیت اجتماعی ئی
ث
·
کار عبارت است از شیئیت بخشیدن به ماهیت انسانی در مرحله
توسعه تاریخی ـ مشخص معین موجود.
·
(مثلا در مرحله فئودالی توسعه جامعه بشری. مترجم)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر