۱۳۹۷ مرداد ۱۲, جمعه

نگاهی به «دیدگاه» احد پیراحمدیان در عصر عرعر (۲)


ویرایش و تحلیل
از
میمحا نجار

با 
سپاس 
از 
حسین رزاق

۱
بت‌ سازی و بت‌ شکنی
 نتیجه تعریف "انسان ایرانی"

این عنوان یاد داشت احد پیراحمدیان است
و
قاعدتا
باید
حاوی چکیده این یادداشت مفصل او باشد.

بت سازی و بت شکنی
نتیجه تعریف «انسان ایرانی»
است.
 
من ـ زور بعضی از علامه ها از این عنوان چیست؟
 
در هر صورت
تعریف «انسان ایرانی»
به بت سازی و بت شکنی منجر شده است.
 
شاید من ـ زور بعضی ها
استنباط و برداشت ایرانی جماعت از مفهوم انسان باشد.
 
باید ببینیم.
 
۲
احد پیراحمدیان ـ پژوهشگر فلسفه ـ
 در
 یادداشت خود برای صفحه "دیدگاه" دویچه‌ وله
 می‌ گوید 
که  علت عقب‌ ماندگی ایرانیان را باید در ذهنیت جمعی آنها از انسان و  در امتداد آن  در  مناسبات قدرت در خانواده و جامعه  جست‌ وجو کرد.
 
احد پیراحمدیان
پژوهشگر فلسفه است.

من ـ زور از پژوهشگر فلسفه چیست؟
 
۳
علت عقب‌ ماندگی ایرانیان را باید در ذهنیت جمعی آنها از انسان و  در امتداد آن  در  مناسبات قدرت در خانواده و جامعه  جست‌ وجو کرد.
 
من ـ زور از ذهنیت چیست؟

ذهنیت
احتمالا
ترجمه واژه فرنگی سوبژکتیویته است.

من ـ زور بعضی ها از ذهنیت جمعی
اما
احتمالا
استنباط و برداشت کلکتیو از چیزی 
است.

۴
علت عقب‌ ماندگی ایرانیان 
را
 باید در ذهنیت جمعی آنها از انسان و  در امتداد آن  در  مناسبات قدرت در خانواده و جامعه  جست‌ وجو کرد.

از دید بعضی ها
عقب ماندگی ایرانیان
اولا
علت ذهنی (سوبژکتیو) دارد.

یعنی 
دلیل عقب ماندگی ایرانیان
استنباط و برداشت معیوب آنان از مفهوم انسان است.
 
 
اگر ایرانیان
این استنباط و برداشت معیوب از مفهوم انسان را نمی داشتند،
اولین کسانی بودند که در کره مریخ پیاده شده بودند و درجا نماز جماعت خوانده بودند.
 
۵
علت عقب‌ ماندگی ایرانیان را باید در ذهنیت جمعی آنها از انسان و  در امتداد آن  در  مناسبات قدرت در خانواده و جامعه  جست‌ وجو کرد.
 
من ـ زور از مفهوم «در امتداد آن» چیست؟

این مفهوم
احتمالا
ترجمه واژه فرنگی پروژکسیون است.

در پرتو استنباط و برداشت معیوب ایرانیان از مفهوم انسان
 مناسبات قدرت در خانواده و جامعه 
تشکیل یافته اند.
 
یعنی 
استنباط و برداشت آدمیان از مفهومی
تعیین کننده مناسبات قدرت در اساسی ترین سلول جامعه (خانواده) و جامعه است.
 
شاید حریف
معنی مفهوم «در امتداد آن» را نمی داند.
 
چون
کودکان کودکستان های جماران و جمکران 
حتی 
می دانند که مناسبات قدرت در خانواده و جامعه
باید
تعیین کننده  استنباط و برداشت درخور خود از مفاهیم باشند.
 
یعنی
تعیین کننده طرز تفکر آدم ها
 خانواده و جامعه 
باشند
و نه برعکس.
 
جهان بینی حریف
در هر صورت
ایدئالیسم شلخته و درب و داغانی است:
 
به زعم او
استنباط و برداشت معینی از مفهوم انسان
تعیین کننده مناسبات قدرت در خانواده و  جامعه است.
 
من ـ زور بعضی ها از مفهوم «مناسبات قدرت»
 اوتوریته
 است.
 
به زعم بعضی ها
تعاریف آدم ها از مفاهیم
(روح و شعور به زبان فلسفی) 
    تعیین کننده مناسبات اوتوریته ای در جامعه و خانواده است.
 
روح تعیین کننده ماده است.
شعور تعیین کننده وجود است.
شعور جامعه ای تعیین کننده وجود جامعه ای است.
 
این دال بر داشتن جهان بینی ایدئالیستی است.
این به معنی وارونه بینی، وارونه اندیشی و وارونه نمایی است.
 
۶
پیدایش یک نابغه یک رخداد تاریخی‌ است. 
 
این «تعریف» من درآوردی حریف دویچه وله ای
از
مفاهیم بخت برگشته نابغه و رخداد تاریخی است.
 
ظهور نابغه
یک رخداد تاریخی است.
 
چرا و به چه دلیل؟
 
 دلایل حریف دویچه وله ای 
 شنیدنی تر اند:
 
۷
 افلاطون یک رخداد تاریخی‌ است. 
 
حریف هوش موشی را حتی ندارد.
 
آیه ای را که یک ثانیه قبل صادر کرده، فراموش کرده است.
شاید هم اصلا نفهمیده است:

پیدایش یک نابغه 
یک رخداد تاریخی‌ است.
 
۸
 افلاطون یک رخداد تاریخی‌ است.   
 
اگر افلاطون حتی به نظر افراد بی خبر از خدا و خرما
 نابغه ای
 باشد،
پیدایش او
تولد او
ظهور او
 باید رخداد تاریخی باشد و نه شخص شخیص او.
 
۹
ارسطو هم! 
 
پیدایش ارسطو هم بنا بر ادعای حریف دویچه وله ای
باید رخداد تاریخی باشد ونه خود ارسطو.
 
آدم
اگر نابغه هم باشد،
نمی تواند رخداد تاریخی باشد.
 
۱۰
ابن سینا و مولوی و خیام 
اتفاقات تاریخی هستند. 

 
مگر ابن سینا و خیام و مولانا
نابغه اند؟
 
بعید است که حریف این سه تن را بشناسد.
تفاوت این سه شخصیت از زمین تا آسمان است.
 
سؤال اکنون این است
که
ایرانیان که مشتی عقب مانده از دید حریف دویچه وله ای اند،
چگونه از بین شان اینهمه نابغه ظهور کرده است
که
نه تنها ظهورشان، حادثه ای تاریخی است، بلکه خودشان هم حتی اتفاقات تاریخی اند.
 
ابن سینا و خیام و مولانا
اتفاقاتی از جنس  اتفاقات زیرند:
هجوم اسکندر گجسته 
حمله چنگیز خان مغول
حمله تیمور لنگ گور کنانی
حمله اعراب بیابانی
کودتای ۲۸ مرداد امریکایی
شیوع طاعون ارتجاع سیاه جمارانی ـ جمکرانی
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر