پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن
برگردان
شین میم شین
بخش دوم
متا اتیک بورژوائی
نگرش های مختلف
در
متا اتیک بورژوائی
۲۲
· برای اینکه متا اتیک بورژوائی برای معانی ایده
ای اصطلاحات اخلاقزبانی، موجودیت درخود (فی نفسه) قایل می شود و یا گشتاورهای
سوبژکتیو از قبیل احساسات و عواطف و غیره را منشاء اصطلاحات اخلاقزبانی تلقی می
کند و نه شرایط زندگی اجتماعی مادی انسان ها، طبقات و غیره را.
۲۳
· برنامه متا اتیک بورژوائی، مبنی بر اینکه می
توان ـ بر خلاف اتیک فلسفی رایج ـ تئوری ئی به لحاظ فلسفی و ایده ئولوژیکی خنثی و
بیطرف به وجود آورد، سرانجام غیرعملی، تحقق ناپذیر و بی ثمر از کار در آمد.
۲۴
· متا اتیک بورژوائی ـ به لحاظ فلسفی ـ در حقیقت
چیزی جز شستشوآب (آبی که در اثر شستشوی ظرف و غیره باقی می ماند) طرح های فلسفی ـ
اتیکی ایدئالیستی کهنه ـ با ماسک زبانتحلیلی ـ فلسفی بیطرف بر چهره ـ نیست که از
سوی ماتریالیسم تاریخی و سوسیالیسم علمی مردود شناخته شده است.
۲۵
· چیزی از جنس طرح های اتیکی ـ فلسفی هیوم، اسمیت
و یا بنتهام است.
۲۶
· متا اتیک در جریانات مختلفی نیز عرض اندام کرده
است.
۲۷
· این جریانات در چارچوب متا اتیک توسعه یافته اند
و ضمن زدن بر چسب گذار از مواضع متا اتیکی به مواضع اتیک «سنتی» و هنجاری به
همدیگر، به رقابت با هم پرداخته اند.
۲۸
· از سوی دیگر باید به این حقیقت امر اشاره کرد که
در فلسفه و اتیک «سنتی» نکات بیشماری در زمینه بررسی جنبه های اخلاقزبانی مسائل
اتیکی وجود دارند.
· مثلا در آثار ارسطو، هوبس، جان لاک، هیوم، کانت
و هگل.
۲۹
· در سال های اخیر پدیده های انحلالی روشنی در
عرصه متا اتیک بورژوائی به چشم می خورند:
الف
· ما از سوئی شاهد برگشت و عدول از برنامه آغازین
متا اتیک بورژوائی هستیم
ب
· و از سوی دیگر، تز بیطرفی فلسفی و ایده ئولوژیکی
آن به نازائی و اختگی تئوریکی آشکار آن منجر شده است.
· مراجعه کنید به اتیک،
اخلاق (مورال) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر