شین میم شین
نه اندیشه
مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن
مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار
فراگرفت.
۱
ادیم زمین سفره عام او ست
بر این خوان
یغما، چه دشمن چه دوست
معنی تحت اللفظی:
روی
زمین
سفره
عمومی خدا ست.
خوان
یغما ست
برای
همه
بدون
استثناء
خواه
دوست و خواه دشمن
۲
ادیم زمین سفره عام او ست
بر این خوان
یغما، چه دشمن چه دوست
سؤال
سعدی
در این بیت شعر
دوئالیسم
ت و گ
را
به
شکل دوئالیسم خدا و بشریت بسط و تعمیم می دهد
و
نقش
تعیین کننده در این دوئآلیسم
را
از آن
ت (خدا) می داند.
جواب
سعدی
در این بیت شعر
دوئالیسم
توانگر و گدا
را
به
شکل دوئالیسم خدا و بشریت بسط و تعمیم می دهد
و
نقش
تعیین کننده در این دوئآلیسم
را
از آن
توانگر (خدا) می داند.
۳
چرا
ما از دوئالیسم توانگر و گدا دم می زنیم
و
نه
از
دیالک
تیک توانگر و گدا؟
۴
برای
اینکه اقطاب (قطبین) دیالک تیکی متقابلا مؤثر در یکدیگرند:
بر
یکدیگر
اثر می گذارند
و
از
یکدیگر
اثر برمی دارند.
۵
اما
میان
گدا و توانگر
چنین
رابطه ای برقرار نیست.
سؤال
میان
گدا و توانگر
به
عوض رابطه م
وابستگی
یکی به دیگری
منت
یکی بر دیگری
الف یکی به دیگری
بی
نیازی یکی از دیگری
برقرار
است.
جواب
میان
گدا و توانگر
به
عوض رابطه متقابل
وابستگی
یکی به دیگری
منت
یکی بر دیگری
احتیاج
یکی به دیگری
بی
نیازی یکی از دیگری
برقرار
است.
۵
ادیم زمین سفره
عام او ست
بر این خوان
یغما، چه دشمن چه دوست
«رابطه»
دوئالیستی
«رابطه»رابطه
توانگر و گدا
(«رابطه»
خدا و بنده)
فقط
به ظاهر دوئالیستی نمودار می گردد.
توانگر
به ظاهر پشیزی می بخشد
و
چیزی
به ازای آن
نمی
ستاند.
چرا
به ظاهر؟
۶
برای
اینکه از دیالک تیک عینی گزیر و گریزی امکان پذیر نیست.
دیالک
تیک داد و ستد
سمج
ترین و سرسخت ترین دیالک تیک است.
سؤال
توانگر
به ازای پشیزی که به گدا می دهد
انتظار
د از او دارد
تا
روزی
دیالک
تیک د و س
حفظ
شود و رعایت شود.
جواب
توانگر
به ازای پشیزی که به گدا می دهد،
انتظار
«دادی» از او دارد
تا
روزی
دیالک
تیک داد و ستد
حفظ
شود و رعایت شود.
۷
دیالک
تیک داد و ستد
میان
توانگر و گدا
چگونه
حفظ و رعایت می شود؟
سؤال
از دو
حالت قصه خالی نیست:
گدا
به ازای پشیزی که ستانده،
دادی
به صورت د می دهد.
جواب
از دو
حالت قصه خالی نیست:
الف
گدا
به ازای پشیزی که ستانده،
دادی
به صورت دعا می دهد.
این
داد گدا به توانگر داد نسیه است.
خدا
به عوض این داد نسیه
زن و
بچه توانگر را از وبا و طاعون و تیفوس مصون می دارد
و
یا
در
دنیای پس از مرگ به او اجر صد چندان می دهد.
ب
گدا
اما
می
تواند
برای
حفظ و رعایت دیالک تیک داد و ستد
برای
توانگر جاسوسی و خبر چینی و خوش خدمتی و خوش رقصی کند.
۸
پتانسیل
مخرب احسان و انفاق و خیرات و مبرات
همین
جا ست:
گدا
پروری
به
معنی تخریب شخصیت اعضای جامعه است.
به
معنی لومپنیزاسیون اعضای جامعه است.
به
همین دلیل
دهقانان
خردگرا
به
عوض دادن پشیزی به فقیری
باری
را
به او
می دهند تا به خانه شان ببرد
و
به
ازای این خدمت،
پشیزی
به دست او می دهند.
شخصیت
عضو تهیدست جامعه
حفظ
می شود
و
ضمنا
به
ارج و ارزش کار خود (باربری) پی می برد.
ادامه
دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر