پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
قانون
ادامه
۵۶
·
به همین دلیل، قوانینی که توسط جامعه
شناسی مارکسیستی مورد بررسی قرار می گیرند و فرمولبندی می شوند، علیرغم بغرنجی
عالی شان، قوانین سوسیولوژیکی خاصی اند که هم با قوانین جامعه ای عام و هم با قوانین جامعه ای خاص تفاوت دارند که در موضوع ماتریالیسم تاریخی به
مثابه جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیتسی عام وارد می شوند.
۵۷
·
پژوهش سوسیولوژیکی مارکسیستی، هم در
تعیین وظیفه و هم در فرمولبندی زیرتئوری های سوسیولوژیکی در فرم فرضیه ها، در
امتحان آنها و تحول ناشی از آنها در بخش ارگانیکی جامعه شناسی با کلیه این نوع
قوانین سر و کار دارد.
۵۸
·
جامعه شناسی بورژوایی ـ بر خلاف
مارکسیسم ـ لنینیسم ـ منکر وجود پیوندهای قانونمند خاص و عام است.
۵۹
·
از این رو، برای فونکسیونالیسم فقط
قوانین ماورای تاریخی وجود دارند که گویا در مورد جامعه معتبرند.
۶۰
·
تزی که بنا بر آن، گویا فقط قوانین
عام وجود دارند که در مقابل تاریخ، ثابت و لایتغیرند، بویژه در منطق
نئوپوزیتیویستی علوم اجتماعی معاصر که نماینده اصلی اش، پوپر است، به طرز فشرده
تدوین شده است و در البسه منطقی کاذب و فرمال عرضه شده است.
۶۱
·
این تز، در عین حال به مثابه بنیان
تئوریکی و متدئولوژیکی، در خدمت آنتی کمونیسم متجاوز و مهاجم در تئوری سوسیولوژیکی
است.
۶۲
·
بنا بر این تئوری، قوانین جامعه ای
اساسا فاقد خصلت تضادمند درونی اند.
·
این قوانین، گویا قوانین تاریخی
نیستند.
·
بلکه باید مستقل از محدودیت های زمانی
و مکانی، معتبر باشند.
·
این قوانین گویا به توضیح روندهای
توسعه نمی پردازند.
·
بلکه فقط به توضیح روندهای سیکلی ـ
ایستگاهی می پردازند.
۶۳
·
«قوانینی» که به این طرز و طریق
فرمولبندی می شوند، به اعتراف مؤلفین شان، خصلت تریویال (بدیهی) خارق العاده دارند
و اساسا قوانین پسیکولوژیکی (روانشناسی) اند که با قوانین طبیعی به طرز مکانیکی
تفسیر شده، یکسان شمرده می شوند.
۶۴
·
انسان ها گویا اساسا نمی تواند جریان
این قوانین را تحت تأثیر قرار دهند و هر تلاش در جهت تحت تأثیر قرار دادن این
قوانین، گویا به نبوت غیر علمی و به ترور سیاسی منتهی می شود.
۶۵
·
این حکم همزمان بنیان ماهوی نتیجه
نهایی ضد مارکسیستی و ضد کمونیستی طرح قانون منطق نئوپوزیتیویستی علوم اجتماعی را
تشکیل می دهد.
۶۶
·
این تئوری ضمنا به انکار اساسی خصلت
سیستمی قوانین می پردازد و بدین طریق به انکار امکان پیش بینی علمی پیوند های
جامعه ای همه جانبه ی قانونمند می پردازد.
۶۷
·
برای طرفه رفتن از مشکلات ناشی از این
تئوری، در سال های اخیر مثلا توسط ه. البرت تلاش می شود که برای جامعه شناسی ضمنا امکان
فرمولبندی «قانون واره های» تا حدودی معتبر به رسمیت شناخته شود که تضاد میان طرح قانون
به اصطلاح دقیق نئوپوزیتیویسم و ماتریالیسم تاریخی را تعمیق می بخشد.
۶۸
·
این استنباط همزمان بیانگر غلیظ تنظیم
انحصاری ـ دولتی محدود روند های جامعه ای از سویی و بیانگر تلاش به عمل آمده برای
مانی پولاسیون افکار توده های خلق از سوی دیگر است.
۶۹
·
یعنی بخشی از ایده ئولوژی سرمایه داری
انحصاری ـ دولتی است.
·
مراجعه کنید به پیش بینی مارکسیستی ـ
لنینیستی جامعه، پوزیتیویسم، ساختار اجتماعی، سرمایه داری انحصاری ـ دولتی، سیستم،
احتمال در جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی
پایان
خدمت شما سلام عرض میکنم.در زمینه روانشناسی و جامعه شناسی موجود در جامعه
پاسخحذفشما همیشه انتقادات بسیاری دارید مبنی بر
غلط بودن و جانبدار بودن آنها
روانکاوی و جامعه شناسی و رئانشناسی یی را که از طرف غرب مطرح می شود
به باد انتقاد و البته فقط انتقاد قرار می دهید
اما بگویید چرا با توجه به غلط بودن و هدفدار بودن و در جهت دولت بودن
چرا تا این حد موفق است
مثلا در نوشته های گذشته اشاره می کنید که رفتارگرایی تفکر بورژوازی است
چرا و چرا تا این حد موفق بوده و طرفدار دارد
چرا روانکاوی علیرغم نظرات شما
تا این حد موفق است ؟ یعنی نیاز پیر و جوان را جواب می دهد
ضمنا روانکاوی بی طرف و غرض را معرفی کنید
اگر کتابهایی سراغ دارید بنویسید
از توجه شما کمال تشکر را دارم
دبیر اجتماعی باز نشسته
ممنون.
پاسخحذفلطفا جمله و یا جملاتی را که حاوی این دعاوی شما هستند
ذکر کنید تا ما هم بتوانیم توضیح دهیم.
مثال
روانشناسی و یا پسیکولوژی یکی از علوم منفرد است.
آنچه فلاسفه پرولتاریا به چالش می کشند
نه پسیکولوژی
بلکه پسیکولوژیسم است.
میان ایندو نباید علامت تساوی گذاشت.
آنتروپولوژی هم به همین سان
یکی از علوم منفرد است.
آنچه فلاسفه پرولتاریا به چالش می کشند
نه آنتروپولولوژی
بلکه آنتروپولوژیسم است.