۱۳۹۷ تیر ۱۵, جمعه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۷۱)


پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین

فصل ششم
وظیفه فکری فلسفه کلاسیک بورژوایی آلمان

بخش اول
ادامه

۵۴
·    استفاده فکری فلسفه کلاسیک بورژوایی از فرانسیس بیکن تا دکارت، از هگل تا فویرباخ از خرد (عقل) همین می ماند:
·    طرح مطالبات خود به نام خرد و همزمان، نقد وضع موجود به نام خرد.

۵۵
·    فلسفه کلاسیک بورژوایی ضمنا کلیه تمایلات (گرایشات) خود را به طرز بی قید و شرطی به مثابه تمایلات اثبات شده توسط خرد عرضه می دارد.

۵۶
 

·    هولباخ به طرز مختصر و موجز می نویسد:
·    «ما باید این جهان را به مدد خرد مورد داوری قرار دهیم.»
·    «ما باید ندای خرد را پی گیریم.»
·    (به دنبال صدای خرد برویم.)
·    (هولباخ، «سیستم طبیعت»، ۱۹۶۰، ص ۴۹، ص ۱۱۷)

۵۷


·    وقتی کانت می گوید:
·    خرد یعنی «استخراج عام از خاص و تصور خاص بنا بر اصول و به مثابه ضرورت»، منظورش فقط به لحاظ معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت) نیست.

۵۸
·     مفهوم «تصور کردن ضرور بنا بر اصول» در قاموس کانت، یعنی مقید ساز بودن خرد برای همه انسان ها، بویژه در عرصه عملی (جامعه ای)

۵۹
·    جمله آخر کانت همین اندیشه را از صراحت می گذراند:
·    «خرد را نیز می توان بسته به بضاعت فکری بنا بر قوانین اساسی، یعنی با تکیه بر تجربه و عمل مورد داوری قرار داد.
·    خرد را می توان برای طرز عمل توضیح داد.»
·    (وایشدل، «آثار ۶ جلدی کانت»، ۱۹۵۶، جلد ۶، ص ۵۰۹)

۶۰

·     هگل بعدها خواهد گفت:
·    «تنها اندیشه ای که فلسفه به همراه می آورد، اندیشه ساده عقل (خرد) است.»

۶۱
·    هگل اضافه خواهد کرد که «عقل فرمانروای جهان است.»
·    (هگل، «مجموعه آثار»، «درس هایی راجع به فلسفه تاریخ»، جلد ۳، ۱۹۴۹، ص ۳۴)

۶۲
·    هگل در جمله زیر اندیشه اش را آگاهانه فرمولبندی می کند:
·    «به نظر من، آنچه که از مهلکه مرگ و زوال جان بدر می برد، لیاقت انسان به محاکمه خویشتن خویش است.
·    خرد (عقل) است که قانونگزاری اش وابسته به هیچ کس و هیچ چیز دیگر نیست.
·    جز خرد، هیچ اوتوریته زمینی و آسمانی نمی تواند معیاری برای داوری در اختیار کسی قرار دهد.»
·    (هگل، «آثار تله ئولوژیکی دوره جوانی اش»، ۱۹۰۷، ص ۸۹)

۶۳
·    در فلسفه هگل، باور تزلزل ناپذیر نمایندگان بورژوازی مترقی به قوت و قدرت خرد بار دیگر به طرز ستایش انگیزی و همزمان به طرز تراژیکی نمودار می گردد.

۶۴


·    این باور چنان غلیظ و عمیق بوده که روبسپیر در ۷ ماه مه ۱۷۹۴، پس از ۵ سال تجربه انقلابی  و تقریبا ۳ ماه قبل از سقوط و اعدام توانست در مجلس فرانسه اعلام کند:
·     «کلیه اکاذیب در مقابل حقیقت رنگ می بازند و کلیه خریت ها در مقابل خرد متلاشی می شوند و فرو می پاشند.»
·    (سخنرانی روبسپیر، «خواهان انقلاب بدون انجام انقلاب بودید؟»)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر