پروفسور دکتر مانفرد بور
ولفگانگ پطر ایشهورن
الفرد کوزینگ
گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۲
ماتریالیسم تاریخی
ادامه
۵
·
مدل جامعه
ای ماتریالیسم تاریخی، عرصه ای از واقعیت حیات اجتماعی را آشکار می سازد و دقیقا
تعریف می کند که بر امور بیولوژیکی، پسیکولوژیکی و دیگر امور طبیعی حیات انسانی و
محیط زیست او مبتنی است.
·
مدل جامعه
ای ماتریالیسم تاریخی، اما ـ اصولا ـ از آن فراتر می رود.
۶
·
عرصه ای از
واقعیت که با کردوکار عملی انسان های ماهیتا شعورمند و اراده مند پدید می آید و
توسعه می یابد.
·
اما ـ
علیرغم آن ـ یک واقعیت عینی است.
·
یک عرصه
واقعیت مادی به معنای مسئله اساسی فلسفه
است.
·
عرصه ای
از واقعیت که پیوندهای ساختاری عام آن و دینامیسم آن کشف شده اند.
۷
·
این برای
علوم اجتماعی و همچنین برای پراتیک مبتنی بر علم از اهمیت بنیادی برخوردار است.
۸
·
زیرا علوم
اجتماعی و پراتیک مبتنی بر علم، واقعیت عینی
حتی الامکان دقیق تعریف شده را و یا عرصه واقعیت
دقیقا تعریف شده ای را پیش شرط قرار می دهند، که مستقل از تصورات، نظرات و غیره سوبژکتیو وجود دارد.
۹
·
ماتریالیسم
تاریخی در اینجا معضلات تئوریکی ئی را از میان برمی دارد که از این حقیقت امر ناشی
می شوند که ما در حیات اجتماعی با پدیده ها و پیوندهائی سر و کار داریم که در اثر
عمل انسانی تحقق می یابند و لذا مستقل از انسان ها و مستقل از شعور آنها وجود
دارند.
۱۰
·
همه تئوری
های اجتماعی که بطور ماتریالیستی ـ تاریخی (بر اساس ماتریالیسم تاریخی) پیریزی
نشده بودند و نشده اند، به دلیل همین معضلات، ناکام مانده اند و ناکام می مانند.
۱۱
·
تعریف
فلسفی دقیق واقعیت اجتماعی عینی به واسطه ماتریالیسم تاریخی به مفهوم کاملا جدیدی
از جامعه راه باز می کند.
۱۲
·
این مفهوم،
حسابش را هم از بازسازی های ایدئالیستی
و گمانورزی های اوتوپیکی جدا می کند و
هم از سوبژکتیویسم ایدئالیستی در تعریف
جامعه.
۱۳
·
این مفهوم
بطور کامل در جهت روند اجتماعی واقعا پیش رونده، مستقل از گمانورزی ها و بازسازی
ها و سوبژکتیویسم ها سمتگیری می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر