پروفسور دکتر مانفرد بور
ولفگانگ پطر ایشهورن
الفرد کوزینگ
گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۲
ماتریالیسم تاریخی
ادامه
وظیفه ماتریالیسم تاریخی در رابطه با قانونمندی ها
ادامه
۳
·
ماتریالیسم
تاریخی به کشف نیروهای محرکه واقعی روند تاریخ نایل می آید.
·
مراجعه
کنید به نیروهای محرکه جامعه در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
۴
·
ماتریالیسم
تاریخی نشان می دهد که نیروهای محرکه واقعی روند تاریخ را نه در میل و هوس و خواست
انسان ها و گروه های انسانی باید جست و و نه در ورای روند رئال و عملی تاریخ.
۵
·
نیروهای
محرکه روند تاریخ فقط می توانند در گرایشات متقابلا مؤثر روند حیات اجتماعی خود
انسان ها باشند و سبب شوند که عمل گروه های بزرگ انسانی برای مدتی طولانی در مسیر
معینی صورت گیرد.
۶
·
نیروهای
محرکه روند تاریخ را همیشه باید در دیالک تیک تاریخا
مشخص سوبژکت ـ اوبژکت جست.
·
مراجعه
کنید به دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت در تارنمای
دایرة المعارف روشنگری
۷
·
از دیدگاه
ماتریالیسم تاریخی نیروهای محرکه روند تاریخ ـ قبل از همه ـ به شرح زیرند:
الف
·
تأثیرات متقابل دیالک تیکی
میان نیروهای مولده و مناسبات تولیدی
ب
·
مبارزه طبقاتی
پ
·
انقلاب اجتماعی
·
·
مراجعه
کنید به دیالک تیک نیروهای مولده و مناسبات
تاریخی، مبارزه طبقاتی، انقلاب (روولوسیون)، اوولوسیون در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
۸
·
در
سوسیالیسم که آنتاگونیسم های (تضادهای آشتی ناپذیر) طبقاتی از میان برداشته می
شوند، نیروی محرکه نوینی مؤثر واقع می شود و آن عبارت است از مطابقت بنیادی
الزامات اجتماعی و منافع مادی گروه ها و شخصیت ها و بر این مبنا اتحاد و بسیج
آگاهانه، مبتنی بر برنامه و آماجگرایانه کلیه نیروهای مولده خلق زحمتکش توسط طبقه
کارگر.
۹
·
در این
رابطه باید خاطرنشان شد که ماتریالیسم تاریخی ـ برای اولین بار در تاریخ تئوری های
اجتماعی (جامعه تئوری ها) ـ نقش تاریخی توده های خلق را بمثابه سازندگان تاریخ کشف
کرده و توضیح داده است.
۱۰
·
نقش
تاریخساز توده های خلق، نه فقط به دلیل کردوکار تولیدی آنها، بلکه علاوه بر این، به
دلیل مبارزات اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیکی آنها به خاطر پیشرفت است.
۱۱
·
اینجا
باید ضمنا یادآور شد که ماتریالیسم تاریخی نه منکر هستی و اثرگزاری فردی انسان ها
ست و نه منکر نقش تاریخی شخصیت ها.
۱۲
·
طرح
ماتریالیسم تاریخی این نکته را مبدأ قرار می دهد، که کلیه مناسبات اجتماعی و کلیه
حوادث و تحولات تاریخی نتیجه تأثیرات متقابل افراد انسانی اند.
۱۳
·
ماتریالیسم
تاریخی ـ پس از کشف روند زندگی مادی جامعه و نیروهای محرکه و قانونمندی های توسعه
آن ـ نشان داده که شیوه تحقق آنها از چه قرار است.
۱۴
·
ماتریالیسم
تاریخی خطوط بزرگ وساطت دیالک تیکی واقعی میان افرادی که بصورت فردی عمل می کنند و
روند زندگی تاریخی و اجتماعی فراگیر را آشکار می سازد.
۱۵
·
اینجا
نشان داده می شود که تنها تحول سوسیالیستی جامعه تحت رهبری طبقه کارگر به همبود زحمتکشان منجر می شود.
·
همبودی که
در آن، توسعه آزاد هر فرد، به شرط توسعه آزاد همه مبدل می گردد.
·
همبودی که
در آن، انسان می تواند بمثابه فرد واقعا آزاد توسعه یابد.
·
همبودی که
نمودار چند جانبگی استعدادها، نیازها و کردوکارها ست و بر از آن خود کردن، کاربست
و استفاده دسته جمعی آگاهانه، برنامه ریزی شده کلیه نیروهای مولده جامعه استوار
است.
۱۶
·
اینجا
معلوم می شود که ماتریالیسم تاریخی ـ در عین حال ـ تئوری فلسفی مارکسیسم ـ لنینیسم
راجع به انسان را در بر می گیرد و ، برای به اصطلاح «تکمیل» خود به تراوشات فکری
از آنتزوپولوژی فلسفی نیازی ندارد، که در کشورهای امپریالیستی تدارک دیده شده اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر