پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
جامعه
ادامه
۳۲
· اینجا ما بویژه با سه گشتاور (ممان) مهم سر و کار پیدا می
کنیم:
الف
۱
·
جوامع بشری را می توان بر اساس معیارهایی طبقه بندی کرد که تعیین
کننده ساختار آنها هستند، بدون اینکه با مقوله فرماسیون اقتصادی جامعه، یکسان
باشند.
· معیارهای زیر از آن جمله
اند:
الف
· جوامع فلاحتی (کشاورزی)
ب
· جوامع صنعتی
پ
·
جوامع مدینه ای
(دولتشهرهای) آنتیک (جهان کلاسیک باستان)
· و غیره
۲
· بدین طریق برای همه
فرماسیون های ماقبل کاپیتالیستی، بر اساس سلطه شیوه های تولید فلاحتی و یا ماقبل
فلاحتی (مثلا دامپروری و غیره) کنسرواتیسم (محافظه کاری، ضد انقلابی، ارتجاعی،
ایستایی) بالاتری برای بنیان تولید تشخیص داده می شود که ضمنا دیگر عرصه های حیاتی
جامعه را و دیگر مناسبات زندگی جامعه را مثلا نهاد های دولتی، مذهبی، هنری و غیره
را تحت تأثیر قرار می دهند.
۳
· به همین دلیل می توان از جوامع
فلاحتی هم سخن گفت.
۴
· اینجا اما هرگز نباید
استقلال بخشیدن به این جور مفاهیم و مفهوم سازی ها فراموش شود که در تئوری جامعه
صنعتی در جامعه شناسی بورژوایی در حال حاضر صورت می گیرد و به افراط کشیده می
شود.
ب
۱
· مفهوم جامعه ضمنا پیوند
های قانونمندی را منعکس می کند که در مقوله هایی از قبیل ژن، قبیله (ریشه، تبار)،
خلق و ملت تبیین می یابند.
۲
· مفاهیمی از قبیل جامعه
قبیله ای، جامعه ملی و غیره نیز مبتنی بر مفهوم عام جامعه اند.
۳
·
البته اینجا نیز باید پیوند دیالک تیکی آن با تئوری
فرماسیون اقتصادی جامعه، در نظر گرفته
شود.
· بویژه در مبارزه با تئوری
های ناسیونالیسم بورژوایی و کوسموپولیتیسم (جهان وطنی) بورژوایی.
پ
۱
·
مشخصه مکانی (اوکولوژیکی، محیط زیستی) جوامع نیز به
همین سان است.
·
مراجعه کنید به
اوکولوژی در دایرة المعارف
جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی
۲
·
اینجا ضمنا چند لایگی مفهوم جامعه، نمودار می گردد.
· از این چندلایگی مفهوم
جامعه، توجه به این نکته جلب می شود که این مفهوم در پژوهش سوسیولوژیکی در کدامین جانب
واقعیت جامعه ای به خدمت گرفته می شود و
درجه عامیت آن از چه قرار است.
۳
·
این همزمان بنیانی است برای استفاده از مفهوم جامعه، در
وحدت دیالک تیکی اش با مقوله فرماسیون اقتصادی جامعه.
· (دیالک تیک مفهوم جامعه و
مقوله فرماسیون اقتصادی جامعه. مترجم)
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر