۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۹, شنبه

ماتریالیسم (۱۱)

 
 
پروفسور دکتر مانفرد اشتارک
ماتریالیسم قرن نوزدهم

برگردان
شین میم شین

۴
ماتریالیسم قرن نوزدهم

۱
·      فلسفه ماتریالیستی ما قبل مارکسیستی، در فلسفه فویرباخ و دموکرات های انقلابی روس به حد اعلای بلوغ خود می رسد.

۲

لودویگ فویرباخ
(۱۸۰۴ ـ ۱۸۷۲)

·      فویرباخ، نظریه پرداز اقشار دموکراتیک بورژوازی آلمان، در دوره انقلابی سال ۱۸۴۸ میلادی، در مبارزه بر ضد سیستم های ایدئالیستی فلسفه کلاسیک آلمان (بویژه هگل) و در مبارزه بر ضد ایدئولوژی مذهبی دولت فئودالی مطلقه، به نوسازی دستاوردهای ماتریالیسم قرن هفدهم و هجدهم میلادی مبادرت می ورزد.

۳
·      فویرباخ فرمی از ماتریالیسم آنتروپولوژیکی به وجود می آورد که در مقایسه با ماتریالیسم مکانیکی قرن هجدهم میلادی، حاوی امتیازات زیرین بوده است:

الف
·      ماتریالیسم فویرباخ حاوی طبیعت نگری ماتریالیستی توسعه یافته تری بوده است.

ب
·      در ماتریالیسم فویرباخ، انسان بمثابه عالی ترین موجود طبیعت قلمداد شده است.

پ
·       موضوع فلسفیدن در ماتریالیسم فویرباخ تحول شایسته انسانی زندگی زمینی است.
·      زندگی زمینی بمثابه تنها شیوه هستی انسانی.

ت
·       دیگر موضوع فلسفیدن در ماتریالیسم فویرباخ،  روابط میانانسانی انسان ها ست.

۴
·      فویرباخ نماینده تمایلات جناح چپ و بورژوائی ـ دموکراتیک در سال های تدارک انقلابات ۱۸۴۸ ـ ۱۸۴۹ میلادی در آلمان بوده است.

۵
·       ماتریالیسم آنتروپولوژیکی فویرباخ قبل از همه به سبب انسانتصویر و جامعه ـ تصویر اجتماعی بی تمایزش و به سبب پایگاه طبقاتی بورژوائی اش اصولا نمی تواند از محدودیت های متافیزیکی، خطوط انفعالی (پاسیو) و ناپیگیری های ایدئالیستی ماتریالیسم دوران پیشین پا فراتر گذارد.

۶
·      فلسفه فویرباخ، در قرن نوزدهم، نقش مهمی در دفاع از جهان بینی ماتریالیستی  و در تبلیغ آن ایفا کرده و در زمینه انتقاد از مذهب و انتقاد معرفتی ـ نظری (یعنی به لحاظ تئوری شناخت) از ایدئالیسم خدمات ارزنده ای ادا کرده است.

۷
·      فلسفه فویرباخ یکی از منابع تئوریکی مهم ماتریالیسم دیالک تیکی بوده است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر