دنیس دیدرو
(۱۷۱۳ ـ ۱۷۸۴)
یکی از خلاق ترین
اندیشمندان ماتریالیست روشنگری اروپا
از مؤلفین برجسته دایرة المعارف.
از همکاران و دوستان دآلمبر،
روسو، کاندیلا.
پروفسور دکتر مانفرد اشتارک
ماتریالیسم قرن هجدهم
(ماتریالیسم فرانسه)
برگردان
شین میم شین
۱۰
ژان موسلیر
(۱۶۶۴ ـ ۱۷۲۹)
کشیش کاتولیک فرانسوی
که از موضع ماتریالیستی
و آته ئیستی پیگیر
به نقد رادیکال و ریشه
ای کلیسا و مذهب پرداخت.
وصیت نامه او به صورت
جزوات دستنوشته
مخفیانه دست به دست می
گشت
و
تأثیر خارق العاده ای
بر روشنگری فرانسه در قرن هجدم گذاشت.
وصیت نامه او در سال ۱۸۶۴
در آمستردام منتشر شد.
· وصیت نامه ژان موسلیر (۱۷۲۳) که قدرت زمینی را به چالش می کشد، یک
پدیده منفرد است و بس.
۱۱
· پس از آنکه تفاهم بی سر و صدای روشنگری با رژیم
آنشی در نتیجه بیگانگی رو به رشد از تجارب دوره حکومت
فیلیپ اورلئان ـ بتدریج ـ از بین می رود، رابطه روشنگری با دولت
از سال های ۳۰ قرن هجدهم به بعد رو به تیرگی می گذارد.
۱۲
· در سال ۱۸۳۱، کتاب اسپینوزا
تحت عنوان «بولانفیلترز» که تا آن زمان
به صورت دست نوشته دست به دست می شد، در جامعه فرانسه وسیعا پخش می شود و بدین
طریق، اسپینوزیسم برای اولین بار به ضمیر
(شعور، روح) جامعه فرانسه رسوخ می کند.
۱۳
· در سال های ۴۰ قرن هجدهم، روحیه رزم آوری رشد
یافته روشنگری در سلسله ای از انتشارات
انتقادی ـ اجتماعی و ماتریالیستی به روشنی آشکار می شود.
۱۴
· آثار لامتری
تحت عناوین «قصه های طبیعت روح» (۱۷۴۵)
و «انسان بمثابه ماشین» (۱۷۴۷) منتشر
می شوند.
۱۵
· لامتری در سال های ۱۷۵۰ و ۱۷۵۱، در «مقدمه ای بر
آثار فلسفی» خویش و ماتریالیستی به نام دومارسه
در «بحثی راجع به پیشداوری ها» موتیو فونتن
مبنی بر حمایت قدرت معنوی بوسیله قدرت
دنیوی را مورد حلاجی قرار می دهند.
۱۶
· بدین طریق، ماتریالیسم موظف می شود که نه تنها
بر ضد کلیسا، بلکه علاوه بر این، بر ضد
دولت به مبارزه برخیزد.
۱۷
· دیدرو (دیده رو) که در سال ۱۷۴۶ اثری تحت عنوان «افکار فلسفی» و در سال ۱۷۴۹ «نامه هائی راجع به کورها» نوشته بود، از سال ۱۷۵۰
در همکاری با دآلمبر به انتشار دایرة المعارف، یعنی بزرگترین اثر روشنگری می پردازد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر