پروفسور دکتر مانفرد اشتارک
ماتریالیسم قرن نوزدهم
برگردان
شین میم شین
۸
ماتریالیسم مارکسیستی
(ماتریالیسم دیالک تیکی ـ ماتریالیسم
تاریخی)
ادامه
۱۵
· ماتریالیسم دیالک تیکی با فیزیک مدرن،
تئوری کوانتومی و تئوری نسبیت مطابقت دارد.
۱۶
· فلسفه ماتریالیستی در توسعه تاریخی اش، بطورکلی
با سطح رشد علوم منفرد مربوطه پیوند تنگاتنگ داشته است.
۱۷
· ماتریالیسم از علوم
منفرد نیرو می گیرد و به نوبه خود بر پژوهش مبتنی بر علوم منفرد تأثیر می گذارد.
۱۸
· تمامی پژوهش های مبتنی بر علوم طبیعی حاوی
موضعگیری ماتریالیستی اساسی اند:
· به تقدم اوبژکت های مورد پژوهش بر شعور و به استقلال آن از شعور (در تحلیل نهائی) و به وجود اوبژکت های یاد شده در خارج از شعور باور دارند.
۱۹
· ماتریالیسم به دلیل در نظر داشتن مدام واقعیت، به
دلیل فونکسیون اجتماعی توسعه طلبانه اش و
به دلیل وحدتش با علوم طبیعی، طرفدار اصل قابل
شناسائی بودن جهان است.
· مراجعه کنید به اصل قابل
شناسائی بودن جهان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۲۰
· از دیدگاه ماتریالیسم، احساس ها و مفاهیم، نه
محصول صرف کردوکار فهم و کردوکار روان مستقل از واقعیت خارجی اند (ایدئالیسم ذهنی) و نه محصول سهیم بودن شعور در
ماهیت غیرمادی چیزها و نه محصول سهیم بودن شعور در روح عینی ماورای طبیعی (ایدئالیسم عینی) اند.
۲۱
· هر دانشی از رابطه رئالی میان سوبژکت شناسنده و
اشیای مادی سرچشمه می گیرد.
۲۲
· هر تئوری شناخت ماتریالیستی،
یک تصویرتئوری است:
· واقعیت عینی در آیینه ضمیر انسانی منعکس می شود
و احساس ها و مفاهیم حاوی محتوای عینی
اند.
· مراجعه کنید به تصویرتئوری
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۲۳
· از این رو ست که ماتریالیسم سرسخت
ترین مخالف هر فرم نمودینی از اگنوستیسیسم (ندانمگرائی) بوده است.
· مراجعه کنید به اگنوستیسیسم (ندانمگرائی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۲۴
· ماتریالیسم ضد مذهب بطور کلی است.
۲۵
· برسمیت شناختن ازلیت ماده، به معنی رد قصه خلقت جهان، توسط روح مطلق و
یا خدا ست.
۲۶
· برسمیت شناختن خودجنبی ماده، بمعنی رد وجود خدای جهانجنبان است.
۲۷
· ماتریالیسم و مذهب اضداد آشتی ناپذیرند.
۲۸
· از این رو ست، که ماتریالیست های
پیگیر همزمان آته
ئیست اند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر