پروفسور دکتر کامیلا وارنکه
برگردان
شین میم شین
۱۱
کیفیت
در
فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی
۱
· ماتریالیسم دیالک تیکی (در همنظری با هگل) کیفیت را یک خاصیت ماهوی می داند.
۲
· کیفیت وجوه مشترک معینی از سوئی با ماهیت و از سوی دیگر با خواص
دارد.
الف
هویت (یکسانی) کیفیت با ماهیت
· هویت کیفیت با ماهیت از آن رو ست که در انبوهی از تعین ها (که چیزی
را در ساخت مشخصش تعیین می کنند)، تنها تعین هائی می توانند به مثابه کیفیت مصداق
پیدا کنند که بخش هائی از ماهیت باشند.
· (این اما بدان معنی است که ماهیت
غنی تر از کیفیت است. مترجم)
ب
تفاوت کیفیت با ماهیت
· تفاوت کیفیت با ماهیت اما از آن رو ست که کیفیت نه ماهیت بطور کلی،
بلکه ماهیتی است که خود را نشان می دهد:
· کیفیت، ماهیت خودنما ست.
۳
· اگر تأثیر متقابل چیزها و سیستم ها و غیره را
مورد صرفنظر قرار دهیم، آنگاه فقط می توان از ماهیت سخن گفت و نه از کیفیت.
۴
· از این رو رابطه ماهیت با کیفیت مثل رابطه امکان است با واقعیت.
۵
· بنابرین، ماهیت را می توان کیفیت بالقوه (امکان
پذیر) تعریف کرد که در رابطه مورد نظری که چیزها،
سیستم ها و غیره قرار دارند، به کیفیت بالفعل (واقعی) بدل می شود.
۶
· علاوه بر این، کیفیت عبارت است از خاصیت، اما نه خاصیت بطور کلی، بلکه خاصیت ماهوی.
۷
· مفهوم خاصیت دامنه دارتر از مفهوم کیفیت است.
· زیرا مفهوم خاصیت هم خواص ماهوی و هم خواص
غیرماهوی را در بر می گیرد.
۸
· کیفیت در تعریف خود بمثابه خاصیت نه تنها وابسته
به اوبژکت مربوطه است، بلکه همچنین وابسته به سیستم مختصات است.
· سیستم مختصاتی که اولا تعیین می کند که کدامیک
از خواص ماهوی اوبژکت تحقق یابد، ثانیا
تعیین می کند که آن چگونه تحقق یابد.
مثال
الف
· مثلا در انبوهی از گرده های گل که در روند گرده افشانی
شرکت می کنند، هرگرده ای اصولا قادر به بارور کردن است.
ب
· ولی اگر باروری بوسیله یکی از گرده ها صورت
گرفته باشد، آنگاه بقیه گرده ها در سیستم تغییر یافته (در سیستم بارور شده) خواص
دیگر خود را تحقق می بخشند:
· مثلا نقش محرک (تحریک کننده) در روندهای بعد از
باروری را به عهده می گیرند:
· کاهش دپرسیون تولید مثل را
· تغییر خصلت تسلط (سلطه) و غیره را.
پ
· برای انجام این کارها، گرده ای هم می توانست
قادر باشد که باروری را تحقق بخشیده است.
ت
· پس هر کدام از گرده ها بنا بر ماهیت خود ـ بطور
بالقوه ـ حاوی خواص لازم برای اجرای هر دو فونکسیون
یاد شده بوده است.
۹
· تعین کیفیت هم بمثابه ماهیت
اوبژکت ها و هم به مثابه خاصیت اوبژکت ها حاکی
از آن است که کیفیت بطور عینی ـ واقعی وجود دارد.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر