۱۳۹۷ فروردین ۲۳, پنجشنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۱۹)


 
پروفسور دکتر  رولف ماکس
برگردان
شین میم شین

۱۹۵
اندیشه ای که در حال حاضر (۱۹۷۵) مورد بحث علمای چینی است، حایز اهمیت خارق العاده ای است.
بنا بر این اندیشه، سیاست مائوئیستی منطبق با آماج اجتماعی ـ سیاسی مبتنی بر همرنگ و همسطح سازی اجتماعی، امحای (محو و ناپدید سازی) مبتنی بر زور دهقانان را به مثابه طبقه اجتماعی و تبدیل آنان به مکلفان اجباری در پی دارد.

۱۹۶
این در پیوند با  آماج مبتنی بر یکپارچه سازی اجتماعی تصنعی جامعه بر اساس تز «کارگران ـ دهقانان» و ضمنا در رابطه با طرح ایده ئولوژیکی مائوئیسم مبتنی بر انحلال (منحل سازی) طبقه کارگر به مثابه طبقه است.

۱۹۷
در طرح اجتماعی ـ سیاسی مائوئیسم، آماج های زیر مکمل یکدیگرند:

الف
یکپارچه سازی اجتماعی تصنعی جامعه

ب
انحلال (منحل سازی) طبقه کارگر

پ
امحای (محو و ناپدید سازی) دهقانان به مثابه طبقه اجتماعی

۱۹۸
بنا بر این طرح اجتماعی ـ سیاسی باید «زحمتکشان طراز نوین» تشکیل شوند:

الف
«زحمتکشان طراز نوین»، «هم کارگر اند و هم دهقان.

ب
اگر چکش به دست گیرند، کارگر می شوند.

پ
اگر بیل و کلنگ به دست گیرند، به کشت و زرع می پردازند.

ت
اگر قلم به دست گیرند، دمار از روزگار بورژوازی در می آورند
 
 «از گفتاری در رادیو پکن، ۵ فوریه سال ۱۹۶۹
سیروکوا، «هم کارگر ـ هم دهقان»، «سیستم سازماندهی کار در جمهوری خلق چین» در «طبقات و روابط طبقاتی در جمهوری خلق چین»، ص ۱۹۵)

۱۹۹
«دیسپونیبیلیته» ای (کلید هر قفلی بودن، همه فن حریف بودن) از این دست با سمتگیری مائوئیستی فوق الذکر، یعنی با قدرت سیاسی فاقد تعلقات طبقاتی ثابت مطابقت دارد.

مراجعه کنید به  دیسپونیبیلیته  در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۲۰۰
سمتگیری به سوی دهات در سیاست بین المللی مائوئیست ها، در سمتگیری به سوی توده دهقانی میلیونی که در مناطق آسیا، افریقا و امریکای لاتین زندگی می کنند، انطباق کسب می کند.

۲۱۰
این بویژه در طرحی که لین بیائو در سال ۱۹۶۵ تحت عنوان مبارزه «ده جهانی» (آسیا، افریقا و امریکای لاتین) بر ضد «شهر جهانی» (اروپا، امریکای شمالی) تبیین یافته است.

۲۱۱



کانگ شنگ
(۱۸۹۸ ـ ۱۹۷۵)

رابطه محتوایی واحدی میان جنبه ملی و جنبه بین المللی را در این زمینه، کانگ شنگ ـ معاون رهبری حزب مائوئیستی ـ در اواسط سال ۱۹۶۶ بر زبان رانده است:
«شهر در محاصره ده است.
این مسئله حاوی معنا و اهمیت عام برای جهان است

(سینگهو لیائووان ۲۵ دسامبر ۱۹۶۷)


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر