پروفسور دکتر رولف ماکس
برگردان
شین میم شین
۱۷۴
· یکی از گرایشات مهم مائوئیسم، سمتگیری در جهت
دهات و دهقانان (دهقانیت) فقیر است.
۱۷۵
· مائوئیسم، نه فقط خطوط کنسرواتیو (محافظه کار)
دهقانان را، بلکه علاوه بر آن، خطوط انقلابی معین دهقانان فقیر را نیز برای سوء
استفاده می جوید.
۱۷۶
· در این رابطه، گفته می شود که مائوئیسم، تمایلات
دهقانان به عدالت اجتماعی را در مد نظر دارد.
۱۷۷
· دلیل روی آوردن مائوئیسم به دهات را عبارت از
این می دانند که دهقانان فقیر اکثریت عظیم جمعیت چین را تشکیل می دهند و به همین
دلیل زمینه لازم برای «همترازسازی» و
همسطح سازی اجتماعی محسوب می شوند.
۱۷۸
· دهقانان فقیر، همزمان فقیرترین قشر اجتماعی در
چین اند.
۱۷۹
· برجسته
و عمده سازی نقش اجتماعی دهقانان فقیر در پیوند مستقیم با تجلیل مائوئیستی از فقر
به مثابه ظرفیت انقلابی مستقل از سویی و کنسروسازی (مومیایی) سیاستی مبتنی برسطح
زندگی نازل است.
۱۸۰
· اینجا ضمنا باید به پیوند پسیکولوژیکی مائوئیسم
با عوامل زیر اشاره کرد:
الف
· با فرم های اقتصادی عقب مانده ی کار
ب
· با توزیع (ثروت) منطبق با فرم های اقتصادی عقب
مانده ی کار
پ
· با ساختار اجتماعی عقب مانده در جامعه
ت
· با ساختارهای شعورین سنتی در چین.
۱۸۱
· پیوند پسیکولوژیکی فوق الذکر مائوئیسم با عوامل زیر تکمیل می شود:
الف
· با نفرت و انزجار اجتماعی ضمنا به طرز
پسیکولوژیکی تعیین شده، نسبت به توسعه تولید کالایی
ب
· با نفرت و انزجار اجتماعی ضمنا به طرز
پسیکولوژیکی تعیین شده، نسبت به طبقات اجتماعی مدرن و قبل از همه نسبت به طبقه
کارگر و نسبت به تفکر علمی
پ
· با نفرت و انزجار اجتماعی ضمنا به طرز
پسیکولوژیکی تعیین شده، نسبت به توسعه سطح زندگی.
۱۸۲
· این موضع پسیکولوژیکی به طرز سیاسی مؤثر واقع می
شود.
۱۸۳
· این موضع پسیکولوژیکی به طرز بی واسطه ای در
جامعه ـ سیاست تعیین شده توسط شووینیسم ابرقدرتی مائوئیستی جاری می شود و به تقویت
و تحکیم آن منجر می گردد.
۱۸۴
· بدین طریق، سیاست تشکیل واحدهای اقتصادی ایزوله
(تأثیرناپذیر از عوامل خارجی) حاوی بخش پسیکولوژیکی نیز می گردد.
۱۸۵
· مائوئیسم در تلاش برای کمک کردن به عوامل زیر به
عنوان نیروی خاص و تداوم اجتناب ناپذیر و سوء استفاده از انها برای اهداف
شووینیستی اش بوده است:
الف
· در تلاش به کمک کردن به «تولید کشاورزی خردمایه
(کوچک) بوده است.
ب
· در تلاش به کمک کردن به روح پدرسالارانه و خرده
کاری (کره وینکلای) بوده است.
پ
· در تلاش به کمک کردن به پیشداوری های خرده
بورژوایی اغلب ریشه دوانده مرتبط با اگوئیسم ملی و محدودیت ملی بوده است.»
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۱، ۱۹۵۹، ص ۱۳۹)
۱۸۶
· روی آوری به دهقانان فقیر در دوره های متفاوت با غلظت متفاوت نمودار می
گردد و می تواند با دیگر گرایشات موجود در چارچوب مائوئیسم، بخشا منطبق شود و یا
مستور گردد.
۱۸۷
· این مسئله خود را واضح تر از همه جا، وقتی
نمودار ساخت که قوای حول مائوتسه تونگ در جریان سیاست «جهش بزرگ به پیش» و «کمون
های خلق» در سال ۱۹۵۸، نه شهر را، نه طبقه کارگر در شهرها را، بلکه ده را به مثابه
پایگاه آغازین (سکو) برای «جهش» به «کمونیسم» محسوب داشتند.
۱۸۸
· چنین پدیده ای کماکان هم وجود دارد:
· مثلا سمتگیری رهبری چین به سوی طبقه کارگر به
مثابه نیروی مولد از سویی و دیدن تکیه گاه اجتماعی در این طبقه از سوی دیگر، به
طرز نیرومندی پرده پوشی می شود.
۱۸۹
· این سمتگیری به عنوان مثال در تعیین ده به عنوان
«اجاق ذوب» جامعه تبیین می یابد:
الف
· «ده، مکتب بزرگی و اجاق ذوب انقلابی برای تغییر
شکل دادن به انسان ها ست.»
· (رنمین ریبائو، ۲۳. ۳. ۱۹۷۴)
ب
· ضمنا خود را آنجا نمودار می سازد که از جوانان
گسیل داشته شده به دهات خواسته می شود که از دهقانان «شعور طبقاتی پرولتری»
بیاموزند.
پ
· از «احساس پرولتری عمیق» دهقانان فقیر و اقشار
تحتانی دهقانان میانه حال دم زده می شود.
ت
· «آنچه که جوانان نیاز دارند، موضع طبقاتی روشنی
از این دست و تمییز روشن جامعه کهنه از جامعه نو است.»
· (رنمین
ریبائو، ۲۵. ۳. ۱۹۷۴)
ث
· دهقانان فقیر بدین طریق به مثابه سرمشق و سرلوحه
سیاسی ـ اخلاقی قلمداد می شوند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر