پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
جامعه شناسی تاریخ
۱
جامعه شناسی تاریخ، جریانی
در جامعه شناسی بورژوایی است که می کوشد با آنالیز های (تجزیه و تحلیل های) مقطعی
طولی و مقطعی عرضی تاریخی به طرز پوزیتیویستی و تجربی، «فقط به حقایق امور تاریخی
اذن عرض اندام دهد» و یا به مسائل متدیکی (اسلوبی) آنالیز فاکتوری بسنده کند.
۲
جامعه شناسی تاریخ، ظاهرا
باید به مثابه مکملی برای آنالیز (تجزیه و تحلیل) سیستم های سوسیولوژیکی بی زمان و
فرم های اجتماعی گشتن به آنالیز جریان تاریخی بپردازد.
۳
نمایندگان چنین آنالیزهای
سوسیولوژیکی مسائل مرتبط با زمان و مکان را در مکتب دورکهایم می توان یافت.
۴
اما هر تلاش در جهت آنالیز
تاریخ بدون تحلیل فلسفی ـ تاریخی کلی و عاری از ارزش (بدون جانبداری طبقاتی) محکوم
به شکست است.
۵
ویلیام کارل امیل وبر
(ماکس وبر)
(۱۸۶۴ ـ ۱۹۲۰)
جامعه شناس، حقوقدان، ناسیونال ـ اکونوم آلمانی
از کلاسیک های جامعه شناسی، علوم فرهنگی ـ اجتماعی
بلحاظ تئوری و مفهوم سازی مؤثر در زمینه های زیر:
جامعه شناسی اقتصادی
جامعه شناسی حاکمیت
جامعه شناسی مذهب
مؤسس اصل خنثائیت ارزش
آرامگاه او در هایدلبرگ است.
فرانک دپه او را «سوسیال ـ امپریالیست» می نامد.
ماکس وبر، الف وبر،
اشپرنگلر و توینبی جامعه شناسی تاریخ را با جامعه شناسی فرهنگ پیوند زدند و مسائل
اساسی فلسفی ـ تاریخی را (معنای تاریخ، پیشرفت را) وارد سیستم خود ساختند.
۶
تلاش ها و تشبثات کنونی در
زمینه جنبه متدیکی محض جامعه شناسی تاریخ هم نمی توانند از «ایده ئولوژی مستور»
(پشت صحنه و زمینه) (شلسکی) در امان باشند.
۷
«ایده ئولوژی مستور» در جامعه
شناسی تاریخ بورژوایی در وهله اول ایدئالیستی است و بخشی از ایده ئولوژی بورژوایی
است.
۸
در ماتریالیسم تاریخی، مسایل
جامعه شناسی تاریخ، هم به لحاظ تئوریکی و هم به لحاظ متدیکی اصولا حل می
شوند.
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر