پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
تاریخ جامعه شناسی
ادامه
ث
·
ل. و. ویزه در تعلیمات رابطه اش و در تعلیمات گبیلده (شکل)
اش ، قبل از همه به گئورگ سیمل پیوست و در صدد توسعه و تبدیل افکار سیمل به سیستم
اجتماعی فراگیری برآمد.
·
ویزه این سیستم اجتماعی فراگیرش را «میان انسانی» می نامید.
۱
·
اثر ویزه تحت عنوان «سیستم جامعه شناسی عمومی» (۱۹۲۸)، به
مثابه جمعبندی تعلیمات رابطه و گبیلده، منتشر شد و در سال های ۱۹۳۳ و ۱۹۵۵ تجدید
چاپ شد.
۲
·
این اثر ویزه، سرهمبندی کلیشه ای انتزاعی است که در
آن، انبوهی از روابط و گبیلده های اجتماعی
چپانده می شوند.
·
سیستمی است که باید بی زمان محسوب شود.
۳
·
اهمیت جامعه شناسی نظری (تئوریکی) و یا فرمال (صوری) که در
«انجمن جامعه شناسی آلمان» (تأسیس یافته در سال ۱۹۰۹) حاکم بود، در آلمان تحت
سیطره فاشیسم و پس از جنگ جهانی دوم بشدت کاهش یافت.
۴
·
اکنون در بحث راجع
به تئوری دوباره سر و کله اش پیدا شده است.
۵
·
تأثیر جامعه شناسی نظری (تئوریکی) و یا فرمال (صوری) در
نمایندگان جامعه شناسی نظری فرانسه (مکتب دورکهایم) و امریکا (سوروکین، پارسونس،
مرتون) هم چشمگیر است.
ج
·
دیگر جریانات و یا مکاتب جامعه شناسی بورژوایی سال های ۲۰
قرن بیستم به شرح زیر بوده اند:
۱
·
جامعه شناسی فرهنگ با نماینده اصلی اش به نام الف. وبر
۲
·
جامعه شناسی دانش (دانستن) با نمایندگانی به اسامی زیر:
الف
·
م. شلر
ب
·
ک. منهایم
پ
·
مکتب فرانکفورت با
ف. اوپنهایمر و م. هورکهایمر که به مثابه تنها جریانی در جامعه شناسی بورژوایی در
زمان سابق بوده که پژوهش های تجربی (امپیریکی) بزرگی انجام داده و تمایل به تحولات
اجتماعی داشته است.
۱۶
·
نقش جامعه شناسی
بورژوایی در دوره سیطره فاشیستی در آلمان باید با توجه به موضع طبقاتی بورژوایی به
طرز تمایزمندی ارزیابی شود.
۱۷
·
تعدادی از جامعه شناسان بورژوایی می بایستی به دلایل
راسیستی و یا به دلیل داشتن موضع دموکراتیکی به مهاجرت بروند.
·
مثلا منهایم و هورکهایمر
۱۸
·
تعدادی از جامعه
شناسان بورژوایی اخراج شدند و یا بازنشسته شدند.
·
تونیس و الف وبر.
۱۹
·
اما بسیاری از افکار و سیستم های سوسیولوژیکی بورژوایی برای
فاشیسم مفید و قابل استفاده بودند.
·
بویژه افکار و سیستم های سوسیولوژیکی ئی که حاوی مشخصات زیر
بودند:
الف
·
افکار و سیستم های
سوسیولوژیکی ئی که موجب انحراف از روابط و مناسبات اجتماعی تعیین کننده می شدند.
ب
·
افکار و سیستم های
سوسیولوژیکی ئی که موجب انحراف از مناسبات تولیدی می شدند.
پ
·
افکار و سیستم های
سوسیولوژیکی ئی که موجب انحراف از مناسبات طبقاتی می شدند.
ت
·
افکار و سیستم های
سوسیولوژیکی ئی که ضد مارکسیسم (مارکسیسم ستیز) بودند.
۲۰
·
هم جامعه شناسی
عمومی و هم جامعه شناسی فرهنگ در
این زمینه دلایل مفید و قابل استفاده ای برای فاشیسم عرضه می کردند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر