پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
به
امیر حسین آریان پور
آزادی
(اختیار)
ادامه
۳۰
·
به قول کلاسیک های مارکسیسم:
الف
·
«آزادی آرزویی مستقل از قوانین طبیعی وجود ندارد.
ب
·
آزادی در شناخت قوانین و در امکان حاصل از آن شناخت برای
استفاده برنامه ریزی شده از آن قوانین جهت نیل به اهداف معین وجود دارد.
پ
·
از این رو، آزادی اراده،
چیزی جز لیاقت تصمیمگیری مبتنی بر شناخت نیست.
ت
·
قضاوت هر کس در رابطه با مسئله معینی، هر چه آزادتر باشد، محتوای
این قضاوت، با ضرورت (جبر) به همان اندازه بزرگتری، تعیین خواهد شد.
ث
·
در حالیکه عدم اطمینان مبتنی بر نادانی ضمن انتخاب
دلبخواهی میان امکانات مختلف و متضاد
بیشمار، دال بر فقدان آزادی است.
·
دال بر تحت سلطه اشیاء بودن است.
·
اشیائی که آدمی سودای تسلط بر آنها را در سر داشته است.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۱۰۶)
۳۱
·
برای جامه عمل پوشاندن (واقعیت بخشیدن) به آزادی، پیش بینی
لازم است.
۳۲
·
ضرورت (جبر) طبیعی و اجتماعی که غلبه و سلطه بر آنها به
معنی آزادی (اختیار) انسانی است، هرگز محدود به زمان حال نیست.
·
بلکه در چارچوب آینده نیز وجود دارد.
۳۳
·
بنابرین، آزادی، با توجه به آینده است.
·
(اکنون نقش شناخت و پیش بینی قانونمند آینده در کسب آزادی
روشن می گردد.
·
مترجم)
۳۴
·
این جنبه آزادی، بویژه زمانی روشن می گردد که آینده حاوی
نوسازی کیفی جامعه باشد که برای حیات انسانی جامعه از اهمیت عظیمی برخوردار است.
۳۵
·
اگر نوسازی کیفی به لحاظ تاریخی، کیفیتی عالی تر باشد، در
ان صورت آزادی حاصله، آزادی به پیشرفت خواهد بود.
۳۶
·
پیش شرط این آزادی، برنامه ریزی آینده و قوام بخشیدن به
آینده است که جامعه سوسیالیستی همواره در پی تکمیل آن است.
۳۷
·
اقدامات برنامه ای حزب مارکسیستی ـ لنینیستی طبقه کارگر در عرصه
های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دیگر عرصه های جامعه سوسیالیستی، به این معنا، سیستم
منطبق بر همی از اعمال مبتنی بر آزادی اند که با واقعیت یابی آزادی به پیشرفت،
برجستگی تعیین کننده ای کسب می کند.
۳۸
·
به همین دلیل، جنبه آتی مسئله آزادی، حاوی سؤال تعیین کننده
زیر است:
·
آزادی برای چه؟
۳۹
·
این سؤال در جوامع منقسم به طبقات اجتماعی همستیز (در
مبارزه بر ضد یکدیگر) آبه صورت زیر طرح می شود:
·
آزادی برای که؟
·
آزادی برای کدام طبقه اجتماعی؟
۴۰
·
تعریف مارکسیستی ـ لنینیستی مفهوم آزادی، روشنگر نکات زیر
است:
الف
·
اولا حاکی از این است که آزادی انتزاعی وجود ندارد.
ب
·
یعنی آزادی انسانی
در هر شرایط معین، حاوی محتوای تاریخی ـ مشخص است.
پ
·
تعیین کننده محتوای تاریخی ـ مشخص آزادی عوامل زیرند:
۱
·
کل توسعه تاریخی جامعه بشری است.
۲
·
بویژه، کل توسعه تاریخی مناسبات طبقاتی است.
۳
·
یعنی کل توسعه تاریخی
مبارزه طبقاتی است
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر