پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
ایرج اسکندری
مترجم کاپیتال مارکس
که
واژه همبود
را
به احتمال قوی
مدیون او هستیم.
همبود
(اجتماع)
۱
·
همبود به کیفیت وحدت انسان ها اطلاق می شود که به همکاری و
یا به همزیستی با هم مشغولند و دارای نگرش
ها، منافع، آماج ها و هنجارهای مشترکند و به واسطه آنها به شناخت و تجربه تعلقمندی
به یکدیگر رسیده اند.
·
مراجعه کنید به منافع، هنجار در دایرة المعارف جامعه شناسی
مارکسیستی ـ لنینیستی
۲
·
ریشه هر همبود در مناسبات مادی و در منافع مادی است.
۳
·
تعیین کننده در این زمینه، مناسبات تولیدی جامعه اند.
۴
·
درجه ماهوی همبود و انگیزه های افراد متحد در همبود، وابسته
به مناسبات تولیدی جامعه اند.
۵
·
تفاوت همبود های منفرد اولا بسته به محتوای مشخص آنها
ست:
·
از آجمله اند:
الف
·
همبود کار
ب
·
همبود همکاری (کوئوپراسیون)
پ
·
همبود پژوهشی
ت
·
همبود خانگی
·
(سکونت چندین خانواده در عمارتی)
ث
·
همبود ورزشی
ج
·
همبود مبارزاتی ـ سیاسی
ح
·
همبود مبارزاتی ـ نظامی
·
و غیره
۶
·
تفاوت همبود های
منفرد ثانیا بسته به فرم و دامنه آنها ست:
·
از آجمله اند:
الف
·
همبود دوستی متشکل از دو دوست
ب
·
همبود گروهی
پ
·
همبود انسانی ـ سوسیالیستی
ت
·
همبود همه خلق های سوسیالیستی
·
و غیره
۷
·
همبود های منفرد در توسعه شان از مراحل توسعه (تکامل) کیفی
متفاوتی می گذرند که چه بسا به وحدت آگاهانه و مستحکم آنها می انجامد.
۸
·
جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی به برررسی همبودهایی می
پردازد که برای جامعه از اهمیت بزرگی برخوردارند.
۹
·
برای تشکیل همبودها، روند کار که همواره تحت مناسبات تولیدی مشخصی صورت می گیرد، تقسیم کار و
همکاری (کوئوپراسیون) از اهمیت تعیین کننده برخوردارند.
۱۰
·
کار و مناسبات اجتماعی مرتبط به کار، به طرز تعیین کننده ای
ماهیت اجتماعی انسان را رقم می زنند.
·
برای اینکه «ماهیت انسانی، انتزاعیت (ابسترکتوم) ذاتی هر
فرد منفرد (تک تک افراد) نیست.
·
ماهیت انسانی در واقعیتش، آنسامبلی (ارکستری) از مناسبات
اجتماعی است.»
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳، ص ۵۳۴)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر