پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
به
امیر حسین آریان پور
آزادی
(اختیار)
ادامه
۲۲
·
آزاد سازی جامعه با آزاد سازی فرد وحدت ناگسستنی دارد.
·
آزاد سازی جامعه و آزاد سازی فرد دو سوی روند واحدی را
تشکیل می دهند.
۲۳
·
جامعه بی طبقه، خودهدف نیست.
·
(تشکیل جامعه بی طبقه به قصد تشکیل جامعه بی طبقه نیست.
مترجم)
۲۴
·
(جامعه بی طبقه وسیله است.
·
جامعه بی طبقه، تجمل نیست.
·
تشکیل جامعه بی طبقه، برای پوز دادن نیست. مترجم)
۲۵
·
جامعه بی طبقه در خدمت توسعه آزاد شخصیت انسانی اعضای جامعه
است.
۲۶
·
در ضمن، محتوای آزادی شخصی در شکوفایی خلاقیت هر شخص است.
۲۷
آزادی
در
ایده ئولوژی بورژوایی
۱
·
آزادی در ایده
ئولوژی بورژوایی اغلب به درجه آزادی به اصطلاح اراده، تقلیل و تنزل داده می شود.
·
یعنی به معنی امکان عمل دلبخواه تحریف می شود.
۲
·
در این درک ساده لوحانه، مبتذل و مهمل از آزادی، دو حقیقت
امر مهم زیر را نادیده گرفته می شوند:
الف
·
اولا این حقیقت امر نادیده گرفته می شود که آزادی (اختیار)
همیشه با ضرورت (جبر) مواجه است.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک جبر و اختیار (ضرورت و آزادی) در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
ب
·
ثانیا این حقیقت امر نادیده گرفته می شود که آزادی با شناخت
انسانی در رابطه است.
·
در شعور انسانی است که اراده انسانی نهایتا انعکاس می یابد.
۳
·
اراده انسانی و تصمیمگیری انسانی هرگز نمی توانند جبر
(ضرورت) عینی را از میان بردارند و محو و نابود سازند.
۴
·
آدمی البته می تواند جبر (ضرورت) را تا درجه معینی نادیده
بگیرد.
·
عمل آدمی اما در آن صورت، نمی تواند به آماج های تعیین شده
منجر شود.
۵
·
آزاد قلمداد کردن چنین عملی، مزخرف است و بس.
۶
·
به همین دلیل تفسیر آزادی، به مثابه آزادی ایدئالیستی درک
شده ی اراده، سست و بی پایه و بی پشتوانه است.
۷
·
عمل آدمی به شرطی آزاد نامیده نمی شود که امکانات گزینشی
متعددی در بین باشد.
·
(امروزه طبقه حاکمه انتخاب یکی از احزاب رنگارنگ ماهیتا
واحد خود را انتخابات آزاد جا می زند.
·
این نوعی عوامفریبی است. مترجم)
۸
·
عمل آدمی به شرطی آزاد است که بتواند تصمیمی اتخاذ کند که
با جبر (ضرورت) مربوطه سازگار و دمساز باشد.
·
(یعنی دیالک تیک جبر و اختیار (ضرورت و آزادی) رعایت شود.
·
مثلا در انتخابات نمایندگان مجلس حزب توده و نمایندگان توده
هم اجازه انتخاب شدن داشته باشند. مترجم)
۲۸
·
اینجا سخن از استفاده مثبت از ضرورت (جبر) برای اهداف بشری
است و نه از همرنگ سازی کویتیستی (ریاضتکشی عرفانی، تسلیم طلبی) خود با ضرورت و نه
از توجه ساده و صرف به ضرورت.
۲۹
·
با عمل آزاد، مسئولیت گره خورده است.
·
عمل آزاد، قبل از همه یعنی جامه عمل پوشاندن به عمل حتی
الامکان سازگار با ضرورت.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر