پروفسور دکتر ولفگانگ پطر
ایشهورن
برگردان
شین میم شین
بخش دوم
متا اتیک بورژوائی
نگرش های مختلف متا اتیک بورژوائی
۱۸
· تقسیم بندی تئوری های اتیکی به علمی و غیرعلمی ـ
در وهله اول ـ در سطح دیگری، یعنی در سطح فلسفی صورت می گیرد.
۱۹
· برای تمیز تئوری اتیکی علمی از غیرعلمی باید به
این پرسش پاسخ داد که آیا تئوری اتیکی مورد نظر یک تئوری ماتریالیستی ـ به عبارت
دقیقتر، ماتریالیستی تاریخی ـ است و یا یک تئوری ایدئالیستی است؟
۲۰
· متا اتیک بورژوائی بنا بر اصل بنیادی فلسفه،
ایدئالیستی است.
· زیرا آن برای معانی ایده ای اصطلاحات اخلاقزبانی
موجودیت فی نفسه قائل می شود و یا گشتاورهای سوبژکتیو از قبیل احساسات و عواطف و
غیره را منشاء اصطلاحات اخلاقزبانی جا می زند و نه شرایط زندگی اجتماعی مادی انسان
ها، طبقات و غیره را.
۲۱
· برنامه متا اتیک بورژوائی، مبنی بر اینکه می
توان ـ بر خلاف اتیک فلسفی رایج ـ تئوری ئی بلحاظ فلسفی و ایدئولوژیکی خنثی و
بیطرف به وجود آورد، سرانجام غیرعملی، تحقق ناپذیر و بی ثمر از کار در آمد.
۲۲
· متا اتیک بورژوائی ـ بلحاظ فلسفی ـ در حقیقت
چیزی جز شستشوآب طرح های فلسفی ـ اتیکی ایدئالیستی کهنه ـ با ماسک زبانتحلیلی ـ
فلسفی بیطرف بر چهره ـ نیست که از سوی ماتریالیسم تاریخی و سوسیالیسم علمی مردود
شناخته شده است.
۲۳
هیوم
· چیزی از جنس طرح های اتیکی ـ فلسفی هیوم، اسمیت
و یا بنتهام است.
۲۴
· متا اتیک در جریانات مختلفی نیز عرض اندام کرده
است.
· این جریانات در چارچوب متا اتیک توسعه یافته اند
و ضمن زدن بر چسب گذار از مواضع متا اتیکی به مواضع اتیک «سنتی» و هنجاری به
همدیگر، به رقابت با هم پرداخته اند.
۲۵
· از سوی دیگر باید به این حقیقت امر اشاره کرد که
در فلسفه و اتیک «سنتی»، نکات بیشماری در زمینه بررسی جنبه های اخلاقزبانی مسائل
اتیکی وجود دارند.
· (مثلا در آثار ارسطو، هوبس، جان لاک، هیوم، کانت
و هگل)
۲۶
· در سال های اخیر پدیده های انحلالی روشنی در
عرصه متا اتیک بورژوائی به چشم می خورند:
الف
· ما از سوئی شاهد برگشت و عدول از برنامه آغازین
متا اتیک بورژوائی هستیم.
ب
· از سوی دیگر، تز بیطرفی فلسفی و ایدئولوژیکی آن
به نازائی و اختگی تئوریکی آشکار آن منجر شده است.
· مراجعه کنید به اتیک،
اخلاق در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر