پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
بخش چهارم
راجع به فلسفه گوتفرید ویلهلم لایب
نیتس
گشتاور سوم
۱
· لایب نیتس توسعه علوم
طبیعی (علم الاشیاء) نوین را به عهده گرفت.
۲
· لایب نیتس، اما بر خلاف
اکثر معاصرانش، متدئولوژی علم الاشیائی را به طور سرسری تضمین نکرد.
۳
· لایب نیتس، به تفاوت
متدئولوژی علم الاشیائی با متدئولوژی فلسفی
وقوف کامل داشت.
۴
· لایب نیتس، بویژه به رفع
دشواری موجود در آن زمان کمر بر بست:
· او کوشید تا اصول فلسفی را
به کمک قوانین علم مکانیک که در ان زمان شناخته شده بودند، تجسم بخشد.
******
۴
· عظمت فکری لایب نیتس،
اصولا و اساسا در همین جا نمایان می گردد.
۵
· لایب نیتس، در همه سمتگیری
ها در موفقیت های علوم طبیعی نوین که خود سهم کمی در آن نداشت، از خودویژگی
(خاصیت) فلسفه حراست به عمل می آورد.
۶
· لایب نیتس از تعمیمات
فلسفی عجولانه فوانین علوم طبیعی و حتی از بازفرمولبندی فلسفی آنها تبری جست.
۷
· برای لایب نیتس، مکانیک
هنوز فلسفه نبود.
۸
· برای لایب نیتس، مته متیک
هنوز متد نوین فلسفی نبود.
۹
· برای لایب نیتس، علوم
طبیعی هنوز جهانتصویر فلسفی نوین، جهان بینی نوین نبودند.
۱۰
· در این رابطه، تفکر لایب
نیتسی حاوی فعلیت غیرقابل نسیان خاص خود است.
· فعلیتی که باید مرتب به
لحاظ تاریخفلسفی و تاریخعلمی تضمین شود.
۱۱
· برای اینکه پیشرفت علوم
منفرد به معنی پیشرفت فلسفه و پیشرفت فلسفه به معنی پیشرفت علوم منفرد نیست.
· مراجعه کنید به علم، علوم منفرد، علوم طبیعی، فلسفه
در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۱۲
· میان پیشرفت علوم
منفرد و پیشرفت فلسفه تأثیر متقابل وجود
دارد.
۱۳
· این چیزی فراتر از تقبل
صرف نتایج علوم منفرد در فلسفه است.
۱۴
· علوم منفرد برای فلسفه
وثیقه نیستند.
۱۵
· علوم منفرد برای فلسفه
ضمانت محسوب نمی شوند.
۱۶
· فلسفه هم برای علوم منفرد،
بنگاه رهن نیست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر