پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
الف
دانش تجربی در چارچوب پژوهش
علمی
۱
· بر خلاف دانش تجربی عام
انسانی، در جریان پژوهش تجربی (امپیریکی) علمی، کسب دانش تجربی، به مدد متد های
مطمئن، با آماج ثابت و معین، تحت شرایط تئوریکی (با پیش شرط های نظری) معین صورت
می گیرد.
۲
·
دانش تجربی مکسوبه در روند پژوهش، مورد تجزیه و تحلیل
تئوریکی قرار می گیرد و تعمیم داده می شود.
· (گذار از منفرد و خاص به
عام صورت می گیرد. مترجم.)
· مراجعه کنید به دیالک تیک
منفرد (خاص) و عام در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۳
· علوم نمی توانند به جمع
اوری داتاهای دانش تجربی بسنده کنند.
۴
·
علوم به عمارت تئوریکی محتاج اند.
· عمارتی که بنیان (هسته) آن
را قانونمندی های ثابت تشکیل می دهند.
۵
· طرح جامعه شناسی به مثابه به
اصطلاح، «علوم دانش تجربی» پوزیتیویستی اما خواهان صرفنظر از شناخت پیوند های
قانونمند است.
ب
دانش تجربی عام انسانی
۱
· دانش تجربی عام انسانی،
اما مبتنی بر تئوری مطمئنی نیست.
۲
· دانش تجربی عام انسانی،
اولا مبتنی بر مجموعه افکار و تصوراتی است که بر انسان ها تأثیر می گذارند.
۳
·
دانش تجربی عام انسانی، ثانیا مبتنی بر آماج ها و انگیزه های
عمل انسانی اند.
۴
· اوبژکت (موضوع) دانش تجربی
عام انسانی، رابطه مشخص انسان در هر مورد معین با محیط زیست است که در وهله اول در
کردوکار عملی ـ مادی (شیئی) او وجود دارد.
۵
·
خود انسان نیز به مثابه اکتور (عمل کننده) جزو موضوع شناخت
است.
·
(انسان در روند شناخت محیط زیست خویش و در اثر شناخت محیط
زیست خویش، به خودشناسی هم می رسد.
·
انسان دیالک تیکی از سوبژکت شناخت و اوبژکت شناخت می شود.
· محیط زیست شناسی با
خودشناسی توأم می شود. مترجم)
۶
· انسان دانش تجربی را تنها
در عرصه معینی از واقعیت کسب می کند که در کردوکار عملی اش با آن، تماس برقرار می کند.
۷
· دانش تجربی با واسطه (یعنی
دانش تجربی دیگران) برای افراد منفرد انسانی، به مثابه دانش انتقالی ـ ارسالی وجود
دارد و در از ان خود کردن عملی ـ فکری کسب می شود.
۸
· دانش تجربی در رفتار و عمل
انسان ها به طور بیواسطه مؤثر می افتد و خدمتگزار سمتگیری بعدی هر کس می شود.
۹
· با اشاعه آماج مند تئوری
اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی، کسب دانش
تجربی عام انسانی، توسط اعضای جامعه سوسیالیستی سمت و سوی تئوریکی کسب می کند.
۱۰
· عمق دانش تجربی اعضای جامعه
در زمینه ی شناخت پدیده های اجتماعی مشخص، به درجه از آن خود کردن تئوری اجتماعی
مارکسیستی ـ لنینیستی وابسته ست.
۱۱
·
در پژوهش سوسیولوژیکی شعور (روح)، دانش تجربی به مثابه بخشی
از آن (شعور و روح)، موضوع پژوهش است.
· (یعنی خود دانش تجربی هم
مورد بررسی قرار می گیرد. مترجم)
۱۲
· دانش تجربی اغلب نه به طور
مستقیم و بی واسطه، بلکه چه بسا به طور با
واسطه مثلا به واسطه اعمال، موضعگیری ها و نظرات درک می شود و توضیح داده می شود.
۱۳
· پژوهش تجربی می تواند به
این نتیجه رسد که عرصه تجربی هر کدام از پژوهشگران، همزمان عرصه کسب دانش تجربی او
ست
۱۴
· بررسی عرصه کسب دانش
تجربی، انواع ممکنه تشکیل دانش تجربی را
عرضه می دارد.
· مراجعه کنید به جامعه
پژوهی تجربی، امپیریسم (تجربه گرایی)، شناخت در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر