آنتی فمینیسم در چندین فرمات
تحلیلی
از
ربابه نون
به
یاد نیره
در پاسخ به این پرسش
که
چرا
رانده شدن حوا و آدم از بهشت برین به دوزخ زمین،
به
نقش تعیین کننده آدم در دیالک تیک حوا و آدم انجامیده،
گفته شد
که
در مرحله واپسین بهشت برین (جامعه کمونیستی آغازین)،
پاتریارشی
(پدرسالاری، آدم سارلاری)
حاکم بوده است.
نطفه جامعه برده داری
هم
در بطن همین جامعه کمونیستی آغازین
رشد کرده است.
سؤال این است
که
تبدیل نطفه به نوزاد
مشخصا
چگونه صورت گرفته است؟
قبل از پیدا کردن پاسخ به این پرسش
بهتر است به سؤال قبلی در بخش پیشین جوابی پیدا کنیم:
سؤال
این بود
که
چرا
علیرغم برقراری ماتریارشی و بعد پاتریارشی در بهشت برین (جامعه کمونیستی آغازین)
حوا و آدم
برابر بوده اند؟
به زبان دیگر
چرا
علیرغم اینکه نقش تعیین کننده در دیالک تیک حوا و آدم (مادران و پدران، زنان و مردان)
نخست از آن حوا و بعد از آن آدم بوده،
برابری آندو لطمه ندیده است؟
۱
برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش
باید
قبل از همه
توجه داشت که برابری و نابرابری اعضای جامعه
پدیده ای حقوقی
است
و
حقوق
جزو روبنای ایده ئولوژیکی هر جامعه است.
اکنون
باید از خود پرسید:
نقش تعیین کننده در دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی
از آن کدام قطب دیالک تیکی است؟
آیا
زیربنای اقتصادی
تعیین کننده روبنای ایده ئولوژیکی (و ضمنا حقوق) است
و
یا
برعکس؟
۲
دلیل برابری حوا و آدم
علیرغم تغییر تقسیم اجتماعی کار
علیرغم استقرار ماتریارشی و بعد پاتریارشی
این است
که
حقوق
(روبنای ایده ئولوژیکی)
در
هر جامعه
باید
به ساز زیربنای اقتصادی
یعنی
به ساز فرم مالکیت بر مهم ترین وسایل تولید
برقصد.
۳
چون
در
بهشت برین
(جامعه کمونیستی آغازین)
فرم مالکیت بر مهم ترین وسایل تولید
اجتماعی
(اشتراکی)
بوده،
تغییر تقسیم اجتماعی کار
به
تغییر هیرارشی اجتماعی (سلسله مراتب اجتماعی)
می انجامد،
ولی
لطمه و خدشه ای بر برابری حوا و آدم وارد نمی آورد.
۴
نخست
مادران رؤسای جامعه می شوند
و
بعد پدران.
اما
در هر دو صورت
مادران و پدران
برابر می مانند.
سؤال
اکنون این است
که
رانده شدن از بهشت برین و سقوط بر دوزخ زمین
(گذار از جامعه کمونیستی آغازین به جامعه برده داری)
چگونه
صورت می گیرد
و
نابرابری حوا و آدم
به چه دلیل پدید می آید؟
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر