۱۳۹۶ بهمن ۳۰, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۷۷)

 
 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور

پدیده
(نمود)

۱
·    پدیده به مجموعه مشخصات و یا خصوصیات منفرد و تصادفی اشیاء واقعیت عینی اطلاق می شود که در دسترس پژوهش تجربی (امپیریکی) و به طور کلی در دسترس دانش تجربی قرار دارند. 

۲
·    پدیده های اجتماعی مواد و مصالح آغازین هر پژوهش تجربی اند. 

۳
·    با شناخت پدیده های اجتماعی هنوز نمی توان به شناخت ماهیت روند های اجتماعی و سیستم اجتماعی نایل آمد.
·    پدیده های اجتماعی، اما به مثابه جنبه های نمودین (محسوس، ظاهری، خارجی) برای شناخت پیوندهای ماهوی هر سیستم اجتماعی،   و هر روند اجتماعی، صرفنظر ناپذیرند.

۴
·    وظیفه هر پژوهش سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) عبارت است از کشف ماهیت روند های اجتماعی از طریق تجزیه و تحلیل پدیده ها. 

۵
·    کشف ماهیت روند های اجتماعی از طریق تجزیه و تحلیل پدیده ها، اما فقط از طرق تجربی میسر نمی شود.
·    برای این کار باید تجزیه و تحلیل تئوریکی صورت گیرد.
·    یعنی کشف پیوند های قانونمند هر سیستم اجتماعی با توجه به انتظام آن سیستم در اندام (ارگانیسم) کلی جامعه و خصلت اجتماعی ـ اقتصادی آن الزامی است.

۶
·    جامعه شناسی امپیریستی (جامعه شناسی مبتنی بر تجربه گرایی، امپیریسم) در استدلال و اثبات قضایا، در حد علم دانش تجربی می ماند و نمی تواند به ماهیت مناسبات اجتماعی نفوذ کند.  

۷
·    این به معنی تسطیح (همسطح سازی، ماست مالی) تفاوت های موجود میان مشخصات و خصوصیات تصادفی و ضروری (جبری) است.

·    مراجعه کنید به دیالک تیک ضرورت و تصادف در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

۸
·    نتیجه  نهایی سیاسی حاصل از این تسطیح مبتنی بر جامعه شناسی امپیریستی  عبارت است از قبول ماهیت مناسبات اجتماعی موجود ، ضمن انتقاد از پدیده های نمودین.
·    (کنسرواتیسم سیاسی، محافظه کاری سیاسی)

·    مراجعه کنید به دانش تجربی، قانون در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی 

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر