پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
پدیده
(نمود)
۱
·
پدیده به مجموعه مشخصات و یا خصوصیات منفرد و تصادفی اشیاء
واقعیت عینی اطلاق می شود که در دسترس پژوهش تجربی (امپیریکی) و به طور کلی در
دسترس دانش تجربی قرار دارند.
۲
·
پدیده های اجتماعی مواد و مصالح آغازین هر پژوهش تجربی
اند.
۳
·
با شناخت پدیده های اجتماعی هنوز نمی توان به شناخت ماهیت
روند های اجتماعی و سیستم اجتماعی نایل آمد.
·
پدیده های اجتماعی، اما به مثابه جنبه های نمودین (محسوس، ظاهری،
خارجی) برای شناخت پیوندهای ماهوی هر سیستم اجتماعی، و هر روند اجتماعی، صرفنظر ناپذیرند.
۴
·
وظیفه هر پژوهش سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) عبارت است از کشف
ماهیت روند های اجتماعی از طریق تجزیه و تحلیل پدیده ها.
۵
·
کشف ماهیت روند های اجتماعی از طریق تجزیه و تحلیل پدیده ها،
اما فقط از طرق تجربی میسر نمی شود.
·
برای این کار باید تجزیه و تحلیل تئوریکی صورت گیرد.
·
یعنی کشف پیوند های قانونمند هر سیستم اجتماعی با توجه به
انتظام آن سیستم در اندام (ارگانیسم) کلی جامعه و خصلت اجتماعی ـ اقتصادی آن
الزامی است.
۶
·
جامعه شناسی امپیریستی (جامعه شناسی مبتنی بر تجربه گرایی،
امپیریسم) در استدلال و اثبات قضایا، در حد علم دانش تجربی می ماند و نمی تواند به
ماهیت مناسبات اجتماعی نفوذ کند.
۷
·
این به معنی تسطیح (همسطح سازی، ماست مالی) تفاوت های موجود
میان مشخصات و خصوصیات تصادفی و ضروری (جبری) است.
·
مراجعه کنید به دیالک تیک ضرورت و تصادف در تارنمای دایرة
المعارف روشنگری
۸
·
نتیجه نهایی سیاسی
حاصل از این تسطیح مبتنی بر جامعه شناسی امپیریستی عبارت است از قبول ماهیت مناسبات اجتماعی موجود
، ضمن انتقاد از پدیده های نمودین.
·
(کنسرواتیسم سیاسی، محافظه کاری سیاسی)
·
مراجعه کنید به دانش تجربی، قانون در دایرة المعارف جامعه
شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر