پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
امپیریسم
(تجربه گرایی)
۱۰
· پیشبرد شدیدتر امپیریسم در
جامعه شناسی بورژوایی در نیمه اول قرن بیستم، قبل از همه، واکنشی بر توسعه و گسترش
(اشاعه) تئوری اجتماعی مارکسیستی ـ لنینیستی از سویی و نشانه ی بی لیاقتی فلسفه
اجتماعی اسپه کولاتیو (مبتنی بر گمان ورزی) در حل مسائل حاکمیتی به نفع بورژوازی
امپریالیستی از سوی دیگر بود که با گذار سیستم اجتماعی کاپیتالیستی به مرحله
امپریالیستی اش پدید آمده بودند.
۱۱
·
جامعه شناسی امپیریستی از عهده درک جزئی گرای (وفادار به
جزئیات) پدیده های اجتماعی منفرد برمی آید و از این رو، بویژه در زمینه فرم های مختلف مانی پولاسیون
افکار عمومی می تواند برای حفظ و تحکیم حاکمیت امپریالیستی مفید افتد.
· مراجعه کنید به مانی پولاسیون، اوبژکتیویسم در تارنمای دایرة المعارف
روشنگری
۱۲
· اوبژکتیویسم (عینگرایی)
جامعه پژوهی بورژوایی پیوسته به امپیریسم، سوء استفاده از نتایج پژوهشی آن را
تسهیل می کند.
۱۳
· امپیریسم، با محدود کردن پژوهش
به داتاهای تجربی، پدیده های متنوع واقعیت اجتماعی را فقط به مثابه چیزهای بیواسطه و نه به مثابه حلقات واسط در اندام (ارگانیسم)
یکپارچه جامعه در نظر می گیرد.
۱۴
·
امپیریسم در جامعه شناسی به محدود کردن پژوهش به بررسی
جزئیات واقعیت اجتماعی منجر می شود.
· جزئیاتی که برای تجربه
دسترس پذیرند.
۱۵
·
بدین طریق از توضیح پیوند های تماماجتماعی صرفنظر به عمل می
آید.
· در نتیجه، میان تئوری
اجتماعی و جامعه شناسی به مثابه «علم التجربه» جدایی می افتد.
۱۶
·
جامعه شناسی امپیریستی به بررسی روابط و اعمال بیواسطه
افراد مثلا در خانواده و یا در گروهک های مختلف و غیره می پردازد.
· ضمنا استقلال نسبی این
عرصه های اجتماعی را مطلق می کند و از درک آنها به مثابه چیزهای به هم پیوسته سر
باز می زند.
۱۷
·
بدین طریق، جامعه شناسی های رشته ای منفرد، وجود مستقل از
یکدیگر کسب می کنند.
۱۸
·
این به انفجار (شقه شقه گشتن) جامعه شناسی بورژوایی منجر می
شود.
· یعنی به تشکیل «جامعه
شناسی های» متعدد مجزا از یکدیگر منجر می شود.
۱۹
· در نظر گرفتن تجزیه
گشته (ایزوله گشته) عرصه ای از واقعیت
اجتماعی نمی تواند به نفوذ در فاکتورهای مشروط سازی منجر شود که این عرصه بنا بر
جایگاهش در مناسبات سیستم کلی جامعه، تحت تابعیت شان ست.
۲۰
·
این بالضروره (جبرا) به درک ایدئالیستی روابط مختلف در چارچوب عرصه های منفرد جامعه
منجر می شود.
· مراجعه کنید به درک
ایدئالیستی تاریخ در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۲۱
·
برای اینکه تنها به شرط کشف روابط بنیادی و عام حیات
اجتماعی، مادیت آن اثبات می شود.
· مراجعه کنید به درک
ماتریالیستی تاریخ، وحدت مادی جهان در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
۲۲
·
جامعه شناسی بورژوایی ـ امپریالیستی سلسله ای از اسالیب و فنون پژوهشی ـ امپیریستی تدوین کرده که
پس از از آن خود کردن انتقادی شان، می توانند در پژوهش سوسیولوژیکی مارکسیستی نیز
مورد استفاده قرار گیرند.
·
مراجعه کنید به
جامعه پژوهی امپیریکی (تجربی) در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ
لنینیستی
پایان
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر