پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
شعور
(روح، ضمیر، دل)
ادامه
۳۹
·
شعور اجتماعی در جامعه طبقاتی آنتاگونیستی، خصلت طبقاتی
دارد.
۴۰
·
شعور اجتماعی در جامعه طبقاتی آنتاگونیستی، هم حاوی افکار و
نظریات (تئوری های) اجتماعی و غیره طبقه حاکمه و هم حاوی افکار و نظریات اجتماعی و
غیره طبقات اجتماعی تحت ستم (توده) است که تضاد شان در مبارزه طبقاتی ایده
ئولوژیکی نمودار می گردد.
·
مبارزه ایده ئولوژیکی ئی که همه عرصه های حیات اجتماعی را
در می نوردد.
۴۱
·
به قول کلاسیک های مارکسیسم (مارکس و انگلس):
۱
·
«افکار حاکم در هر دوران تاریخی (برده داری، فئودالیسم،
سرمایه داری، سوسیالیسم، کمونیسم)، افکار طبقه حاکمه اند.
۲
·
یعنی طبقه اجتماعی ئی که قدرت مادی حاکم جامعه را در دست
دارد، همزمان قدرت فکری (روحی) حاکم همان جامعه است.
۳
·
طبقه اجتماعی ئی که وسایل تولید مادی را در اختیار دارد،
همزمان وسایل تولید فکری را نیز در دست دارد.
·
آن سان که همزمان افکار
محرومین از وسایل فکری تولید، به طور میانگین تحت تابعیت افکار طبقه حاکمه قرار
می گیرند.
۴
·
افکار حاکم، چیزی جز تبیین فکری مناسبات مادی حاکم نیستند.
·
مناسبات مادی ئی که طبقه اجتماعی معینی را به مقام طبقه
حاکمه ارتقا می دهند.
·
یعنی افکار طبقه اجتماعی ئی اند که حاکم بر مناسبات مادی
است.
·
(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳، ص ۴۶)
۴۲
تفاوت و تضاد شعور اجتماعی طبقات
اجتماعی انقلابی
با
شعور اجتماعی طبقات اجتماعی ارتجاعی
الف
·
ایده ها، نظریات و غیره طبقات اجتماعی مترقی که منافع عینی
شان با قانونمندی های توسعه اجتماعی انطباق دارند، به مثابه قوه و نیروی اکتیو
بزرگ در مبارزه در راه تحول عملی جامعه نمودار می گردند.
ب
·
اما ایده ئولوژی طبقات اجتماعی ارتجاعی که منافع شان در
تضاد با گرایشات توسعه اجتماعی قانونمند عینی قرار دارند، موجب تأخیر و تعلل چشمگیر
پیشرفت اجتماعی می گردند.
۴۳
·
به همین دلیل، مبارزه تعیین کننده بر ضد ایده ئولوژی
ارتجاعی، وظیفه و تکلیف مهم نیروهای مترقی جامعه است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر