پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
آموزش
ادامه
۱۰
· منظور از آموزش، حالت
نایله و یا جریان مبتنی بر آماجگرایی و نقشه کشی (برنامه ریزی) است.
الف
آموزش، به مثابه حالت نایله
۱
·
آموزش، به مثابه حالت نایله، عبارت است از جذب (از آن خود
کردن) نعمات آموزشی و حلاجی نعمات آموزشی در ضمیر اعضای جامعه.
· نعمات آموزشی ئی که در طول تاریخ ملت خودی و یا ملل دیگر تشکیل یافته،
حفظ شده و به میراث مانده است.
۲
· آموزش، به این معنا، در
برگیرنده ی دانش مربوط به دستاوردهای مادی، فکری و فرهنگی بشریت از ماضی و مضارع و
ارزیابی راسیونال و اموسیونال (عقلی و عاطفی) آن در رفتار شخصی است.
۳
· آموزش، به همین دلیل، خود
را در میزان معینی از معارف و نظریات بنیادی و دانش تجربی عمومی در سمت مندی فکری،
احساسی و ارادی متجسم در رفتار هر شخصیت، نمودار می سازد.
۴
·
آموزش، از سویی به فرد نسبت داده می شود.
· نتیجه تعلیم و تربیت پشت
سر نهاده شده توسط فرد از سویی و نتیجه تلاش های مستقل خود او ست.
۵
· آموزش از سوی دیگر، عبارت
از روندی است که تحت رهبری کارشناسی (معلمی، استادی) صورت می گیرد و در آن روند،
معارف و نظریات و لیاقت ها و مهارت ها به فرد مربوطه منتقل می شوند.
۶
· منظور از آموزش، اینجا قبل
از همه، روندی است که در طول آن، دامنه معینی از نعمات فکری ـ فرهنگی اخذ می شود و
به کار بسته می شود.
۷
· در کانون آموزش کردوکار
های زیر قرار دارند:
الف
· انتقال داتاها و فاکت ها
(ارقام و اعداد و اسناد)
ب
· انتقال مشاهدات و مطالعات
و بررسی پدیده ها و روندها
پ
· تعلیم لیاقت شناخت و فهم
پیوند های قانونمند طبیعت و تاریخ
ت
· توسعه بخشیدن به توان
قضاوت به مثابه پیش شرط تصمیمگیری های
شخصی و شرکت اکتیو (شرکت فعالانه و آگاهانه) برای کمک به پیشرفت اجتماعی.
۸
· در روند آموزش، اخذ و از
آن خود کردن نعمات آموزشی و استفاده از آنها امکان پذیر می گردد که از طریق تدریس و تعلیم جامه عمل می پوشد و با علاقه و کشش و
کوشش مستقل دانش آموزان تکمیل و تحکیم می شود.
ب
آموزش، به مثابه
روند مبتنی بر آماجگرایی
· سمت و سوی آموزش، به مثابه
روند مبتنی بر آماجگرایی، از این رو، توسعه اراده، احساس و شخصیت در اعضای جامعه
است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر