۱۳۹۶ دی ۳, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۱۲۶)



 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش
به
امیر حسین آریان پور

 
آموزش
ادامه

۱۱

·    آموزش، به لحاظ تاریخی عبارت است از چالش انسان با محیط زیست طبیعی و اجتماعی خویش. 

۱۲
·    انسان نعمات آموزشی را در روند کار خلاق خود پدید آورده و پدید می آورد.   

۱۳
·    شرط صرفنظر ناپذیر برای حفظ حیات اجتماعی و برای تضمین پیشرفت اجتماعی عبارت بوده و عبارت است از گردآوری، تنظیم و انتقال معارف، نظریات، لیاقت ها، مهارت ها و دانش تجربی به میراث مانده از نسل های پیشین و نوپدید. 

۱۴
·    میان توسعه مناسبات تولیدی و پیشرفت آموزش (محتوا، دامنه و ساختار)، پیوند متقابل ناگسستنی وجود دارد.   

۱۵
·    توسعه قانونمند شیوه تولید به استغنا و استکمال آموزش موجود منجر می شود.
·    عناصر آموزشی نوینی را بدان می افزاید و بنا بر معارف جدید آن را تحول می بخشد. 

۱۶
·    آموزش هم به نوبه خود، تأثیر بزرگی بر توسعه نیروهای مولده باقی می گذارد و زمینه را برای حل مسائل بغرنج انقلاب علمی و فنی هموار می سازد.   

·    مراجعه کنید به انقلاب علمی و فنی در دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی  

۱۷
·    آماج آموزش، عبارت است از توسعه همه جانبه دانش و کنش (دانایی و توانایی) اعضای جامعه و ارتقای آنها به مقام انسان هایی  که قادر به تشکیل و توسعه مناسبات خویش و خویشتن خویش باشند. 

۱۸
·    طرح سوسیالستی آموزش از این نقطه حرکت می کند که انسان در کانون کلیه گرایشات و تمایلات قرار داشته باشد.  

۱۹
·    آماج آموزش سوسیالیستی عبارت است از توسعه آزاد و همه جانبه و هماهنگ (موزون) اعضای جامعه و تبدیل آموزش سوسیالیستی به وسیله تعیین کننده ی توسعه شخصیتی اعضای جامعه.

۲۰
·    آماج مهم آموزش عبارت از این است که با اشاعه معارف علمی، نگرش های منطقی و مستدل و باورهای  مستحکم به مقابله با نادانی (جهل)، خرافات و  پیشداوری ها بپردازد و و اعضای جامعه بشری را از اطلاعاتی که به طور ایده ئولوژیکی مانی پولیزه گشته اند و از سننی که تحریف گشته اند، آزاد سازد.

۲۱
·    سمتگری آموزش سوسیالیستی عبارت است از توسعه نیروی خلاق اعضای جامعه.

۲۲
·    به دلیل همین آماجگزاری است که  باید  در روند تحقق توسعه و پیشرفت اجتماعی، کیفیت (محتوا و دامنه) آموزش در علوم طبیعی (علم الاشیاء) و علوم اجتماعی تغییر یابد و تکمیل شود. 

ادامه یابد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر