پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
آموزش
ادامه
۵۹
·
سطح توسعه ی آموزشی هر خلق ماهیتا با سطح توسعه سیستم
آموزشی آن مطابقت دارد.
۶۰
· خصلت سیاسی ـ اجتماعی سیستم
کلی جامعه، تعیین کننده ی سیستم آموزشی، یعنی مجموعه مراکز آموزشی، مدارس و نهادهای ماورای مدارس و دیگر فرم های
توسعه آموزش (تحصیل) است.
۶۱
·
مشخصه سیستم آموزشی سوسیالیستی آلمان دموکراتیک پیوند تنگاتنگ آن با پیشرفت اجتماعی، انقلاب
سوسیالیستی آنتی فاشیستی ـ دموکراتیک است.
۶۲
·
دور نمای سیستم آموزشی سوسیالیستی با دورنمای کل جامعه
مشروط می شود.
· یعنی با سیستم اجتماعی ئی
مشروط می شود که دولت خلقی تحت رهبری حزب طبقه کارگر آلمان دموکراتیک به طرز نقشه
ریزی شده به مثابه سیستم اجتماعی سوسیالیسم توسعه یافته پدید می آورد.
۶۳
· بالاعم باید میان تأسیسات آموزشی
زیر تفاوت گذاشت:
الف
·
تأسیسات آموزشی پیشمدرسی
· (شیرخوارگاه ها، کودکستان
ها)
ب
·
تأسیسات آموزشی مدرسی
· (دبستان و دبیرستان)
پ
· تأسیسات آموزشی مدارس حرفه
ای
ت
· تأسیسات آموزشی مدارس عالی
ث
· تأسیسات آموزشی دانشگاه ها
ج
·
مزید بر آنها، فرم های متنوع تخصص یابی سالمندان
·
(مدارس خلقی، آکادمی های کارخانه ای و غیره)
۶۴
·
کثرت نهادهای آموزشی اما تضمینی برای آن نیست که آموزش
بتواند در هر صورت به نعمت عمومی اکثریت خلق تبدیل شود.
۶۵
· امور آموزشی کشورهای
سرمایه داری بلحاظ فرم و ظاهر با ساختار امور آموزشی کشورهای سوسیالیستی تفاوت
زیادی ندارد.
۶۶
·
به همین دلیل فقط ساختار صوری و فرمال تأسیسات آموزشی را
نمی توان معیاری برای تعیین آموزش خلق قلمداد کرد.
۶۷
· تعیین کننده این است که
اکثریت خلق بنا بر کدام پرنسیپ ها از تأسیسات آموزشی استفاده می کنند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر