پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
شعور
(روح، ضمیر، دل)
ادامه
۵
·
از سازمان سیستم عصبی، ارگان های حسی و کردوکار روانی حیوان
(نیای آدمیان) تحت تحریک کردوکار کار، وسیله سازی و استفاده از وسایل کار آغاز
شونده، به طرز تدریجی شعور شکل گرفت.
۶
·
گذار از کردوکار غریزی ـ بیولوژیکی نیاکان حیوانی انسان ها
به کردوکار کار کلکتیو، گام تعیین کننده ای بود که به تشکیل عوامل زیر منجر شد:
الف
·
به تشکیل رفتار آگاهانه انسان ها
ب
·
به پیدایش شعور انسان ها
پ
·
به پیدایش زبان انسان ها
۷
·
شعور نیز به همین دلیل در مراحل تاریخی توسعه (تکامل) انسان
ها به طور بیواسطه با کردوکار کار انسان ها در پیوند بوده است، به لحاظ دامنه
محدود بوده است و به اندازه نازلی تمایزمند بوده است.
۸
·
بعد از توسعه طولانی انسان ها در جامعه آغازین که در جریان
آن، کار انسانی همه جانبه تر و برآیند کار
انسانی بیشتر و مضامین (محتوا های) شعور فراگیرتر گشت، کردوکار شعورین انسان ها و قبل از همه تفکر
انسان ها به کردوکار نسبتا مستقلی تبدیل شد.
۹
·
در پیوند با تقسیم اجتماعی مختلف کار، کردوکار فکری از
کردوکار جسمانی جدا شد.
·
آن سان که محفل معینی از انسان ها توانستند به کردوکار صرفا
نظری (تئوریکی) و یا عمدتا نظری بپردازند.
۱۰
·
آنگاه برای اولین بار، امکان آن پدید آمد که دانش تجربی به
طور خودپو و خود به خودی نشئت گرفته از روند تولید اجتماعی را بتوان به طور
سیستماتیک (منظم) تنظیم کرد و در پیوند درونی با هم قرار داد.
۱۱
·
شعور محصول ماده (وجود) است و فقط در پیوند با بنیان مادی
اش وجود دارد.
۱۲
·
خود شعور اما ماده نیست.
·
شعور محصول (فراورده) مادی به مثابه چیز آلی (ارگانیکی) خاص
نیست.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر