پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۱۰
جوردانو برونو
(۱۵۴۸ ـ ۱۶۰۰)
فیلسوف، شاعر و کشیش انقلابی و پرشور ایتالیائی
که از سوی تفتیش عقاید کلیسای کاتولیک به مرگ در تل آتش محکوم شد.
نظریات اتیکی جوردانو برونو
در
مبارزه بر ضد اتیک تئوسانترال و دگم های اخلاقی کلیسای کاتولیک
از اهمیت چشمگیری برخوردارند.
او
از حقانیت اخلاقی مبارزه عقل بر ضد عرفانگرائی مذهبی و بر ضد اوتوریته
کلیسا
سخن می راند
و
از آن با شناخت علمی مبتنی بر حقیقتگروی به دفاع برمی
خیزد.
•
پانته ئیسم برونو و اسپینوزا بر خلاف افلاطون، لایب نیتس و برکلی، خدا و
طبیعت را یکسان قلمداد می کند و از قوانین طبیعی، نظریه جدیدی ارائه می دهد
که با نیازمندی های رشد توفانی علوم طبیعی در قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی مطابقت
دارد.
۱۱
•
در این دوره تسلط مکانیک اما اغلب به جای مفهوم قانون (که هنوز اعتبار عام
کسب نکرده بود) مفاهیمی مورد استفاده قرار می گیرند که از ریاضیات و یا
علوم طبیعی به عاریه گرفته شده اند.
۱۲
• و لذا کوپرنیک و کپلر هنوز نه از قوانین، بلکه از فرضیه ها سخن می گویند و گالیله از اصول بدیهی و براهین دم می زند.
۱۳
اسحاق نیوتون
(۱۶۴۲ ـ ۱۷۲۷)
فیزیکدان، ریاضی دان، ستاره شناس، کیمیاگر، فیلسوف و کارمند دولتی
سرگردان میان تئولوژی طبیعی، علوم طبیعی و فلسفه
• برای اولین بار دکارت و نیوتون علاوه بر مفهوم قاعده، قانون طبیعی را نیز وارد گنجینه واژه ها می سازند و رواج می دهند.
۱۴
•
با توسعه بعدی علوم، بویژه علوم طبیعی، مفهوم قانون که دیگر مقبولیت عام
کسب کرده بود، موضوع مبارزه میان جریانات اصلی ماتریالیستی و ایدئالیستی در
فلسفه می شود:
I
ایدئالیسم ذهنی
الف
• ایدئالیسم ذهنی منکر وجود عینی پیوندهای ضرور و قانونمند در طبیعت و جامعه می شود.
ب
• ایدئالیسم ذهنی اندیشه ی قانونمندی را از یک اصل سوبژکتیو استخراج می کند.
ت
دیوید هیوم
(۱۷۱۱ ـ ۱۷۷۶)
فیلسوف، اقتصاددان و تاریخدان
از نمایندگان برجسته روشنگری انگلستان
از اقتصاددانان ما قبل اقتصاد کلاسیک
معلم کانت و از دوستان و همفکران آدام اسمیث
•
بنظر هیوم تصور ما از هر قانون، ناشی از عادت ما ست و نتیجتا پدیده های
متوالی را به مثابه پدیده هائی می پنداریم که در پیوند ضرور با یکدیگر قرار
دارند.
ایمانوئل کانت
(۱۷۲۴ ـ ۱۸۰۴)
برجسته ترین نماینده فلسفه کلاسیک آلمان
اثر او تحت عنوان «نقد خردمحض»
نقطه عطفی در تاریخ فلسفه و آغاز فلسفه مدرن محسوب می شود.
کانت در زمینه های زیر دورنمای فراگیر نوینی
به روی فلسفه گشوده است:
اتیک (نقد خرد عملی)
استه تیک (نقد قوه قضاوت)
مذهبفلسفه
حقوقفلسفه
تاریخفلسفه
• بنظر کانت قوانین در رابطه چیزها با سوبژکت شناسنده نهفته اند و نه بطور عینی در خود چیزها.
ث
• واضع قوانین طبیعی بنظر کانت، فهم انسانی است.
ج
• فهم انسانی ـ مستقل از هر نوع تجربه ای ـ تنوع پدیده ها را به کمک مقولات اپریوریکی (ماورای تجربی) نظم می بخشد:
۱
• فهم، قوانین خود را از طبیعت اخذ نمی کند.
۲
• فهم، قوانین خود را به طبیعت دیکته و تحمیل می کند.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر