پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
شعور
(روح، ضمیر، دل)
ادامه
۱۳
·
به قول ولادیمیر لنین:
الف
·
«پدیده های روانی، شعور و غیره عالی ترین محصول ماده (یعنی
ماده روانی) است.
ب
·
شعور (ضمیر، دل) فونکسیون چیز مادی بغرنج و پیچیده خاصی است که مغز آدمی نامیده می شود.»
·
(ولادیمیر لنین، «کلیات»، جلد ۱۴، ص ۲۲۶)
۱۴
·
شعور (ضمیر، دل)، کردوکار پیچیده و بغرنجی است که خودویژگی
اش توانایی های زیرین آن است:
الف
·
انعکاس واقعیت عینی در فرم های فکری
ب
·
تصویر برداری از واقعیت عینی
·
(زدن نقش واقعیت عینی بر لوح دل و یا ضمیر)
پ
·
تبدیل چیزهای مادی به چیزهای فکری
ت
·
ترجمه چیزهای مادی به چیزهای فکری
۱۵
·
کردوکار
شعور (ضمیر، دل)، عبارت است از تشکیل مدل درونی از
جهان برونی.
·
این مدل درونی بر پایه اطلاعاتی تشکیل می شود که آدمیان به مدد دریافتگرها (رسپتور ها) کسب می
کنند و در شبکه عصبی پیچیده و بغرنج خود حلاجی می کنند و ذخیره می کنند.
۱۶
·
این مدل درونی از جهان برونی از سیستم پویایی (دینامیکی) از
اطلاعات تشکیل می یابد.
·
ساختار این سیستم حاوی تطبیقات معینی با جهان برونی است.
۱۷
·
خود شعور هم حاوی ساختار معینی است و بنا بر قوانین معینی،
خود را سازمان می بخشد.
۱۸
·
مضامین (محتواهای) مشخص شعور همواره در فرم های مشخص معینی
عرض اندام می کنند که به شرح زیرند:
الف
·
احساس ها
ب
·
ادراکات (دریافت
ها)
پ
·
مفاهیم
ت
·
قضاوت ها و غیره
۱۹
·
شعور (ضمیر، دل) این فرم ها و قوانین دانش حسی و قوانین فکری را بطور ماورای تجربی
(اپریوریکی) در اختیار ندارد.
۲۰
·
شعور پدیده جنبی ساده ی روند های نویرو فیزیولوژیکی
(فیزیولوژی اعصاب) ـ آن سان که روان حیوانات است ـ نیست.
·
اگرچه این فونکسیون در حدود و ثغور معینی حفظ می شود.
۲۱
·
شعور، ارگان ساده تطبیق آدمیان با محیط زیست ـ آن سان که روان حیوانات است ـ نیست.
·
اگرچه این فونکسیون در حدود و ثغور معینی حفظ می شود.
۲۲
·
شعور، ارگان تشکیل تعادل میان اندام (ارگانیسم) و محیط
زیست ـ آن سان که روان حیوانات است ـ
نیست.
·
اگرچه این فونکسیون
در حدود و ثغور معینی حفظ می شود.
۲۳
·
فونکسیون کیفیتا نوین شعور انسانی که حسابش به طرز خاصی از
حساب روان حیوانی جدا می شود، در زمینه زیر است:
·
شعور (ضمیر، دل) انسانی، ارگان تحول اکتیو (تحول مبتنی بر
عمل آگاهانه) و خلاقانه جهان آدمیان (توسط آدمیان) و ابزار هدایت و تنظیم روند های
اجتماعی و فردی آدمیان است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر