۱۳۹۶ مهر ۲۵, سه‌شنبه

کلنجار مفهومی با مفاهیم فئودالی (۱)



تحلیلی
از 
یدالله سلطان پور

پیشکش
به
دوست افغانی ارجمند مان
که
موجب این پژوهش شده است.

اندکی اندر باب خود پرستی

خود پرستی
(خود خواهی، اگوئییسم)

۱
خود پرستی
در اتیک (اخلاق) فئودالی
یکی از صفات قبیحه و زشت و مذموم محسوب می شود.

سؤال
این است
که
چرا و به چه دلیل؟

۲
نماینده کلاسیک فئودالیسم شیخ شیراز است.

ما
هم
برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش
واژه های خویشاوند با خود پرستی
را
در آثار شیخ شیراز پیدا و بررسی می کنیم:

۳
سعدیا
چون بت، شکستی
خود
مباش

خود پرستی کمتر از اصنام نیست

معنی تحت اللفظی:
سعدی
تو که بت را شکسته ای و ترک بت پرستی کرده ای،
خود پرست نباش.

چون
خود پرستی کمتر از بت پرستی نیست.

۴
سعدی میان خود پرستی و بت پرستی  
علامت تساوی می گذارد.

سعدی
بدین طریق
خود پرستی
را
بدترین صفت قلمداد می کند.

ولی چرا؟

چرا باید خود پرستی
در قاموس فئودالیسم تحقیر شود؟

چه زیان و ضرری خود پرستی به منافع طبقاتی اشرافیت فئودال و روحانی دارد؟

۵
خود پرستی
خیزد از دنیا و جاه
نیستی و حق پرستی خوش تر است.

معنی تحت اللفظی:
منشاء خود پرستی داشتن ثروت و جاه و مقام است.
بهتر است که آدم تهیدست باشد و به عوض خود پرستی، حق پرستی پیشه کند.

۶
خود پرستی
خیزد از دنیا و جاه

در
قاموس سعدی
منشاء خود پرستی داشتن ثروت و جاه و مقام است.

این تعریف سعدی
تعریف جامع و مانعی از مفهوم خود پرستی نیست.

سعدی
در این تعریف
احتمالا
میان تکبر و خود پرستی
علامت تساوی گذاشته است.

۷
خود پرستی
ربطی به کبر و  نخوت ندارد.

مفهوم خود پرستی
(اگوئیسم)
 باید
مستقلا
تعریف شود.

خود پرستی
قبل از همه
به معنی ارج و ارزش قایل گشتن دلیلمند (مستدل)
بر خویشتن خویش است.

خود پرستی
به معنی
قابل پرستش دانستن خویشتن خویش
توسط خویشتن خویش
 است.

خود پرستی
به معنی پرستش خویشتن خویش است.

۸
پیش شرط پرستش خویشتن خویش
شناخت لیاقت مادی و فکری و عملی خویش 
 است.

۹
پیش شرط پرستش خویشتن خویش
خود شناسی
 است.

پیش شرط خود شناسی
انجام کار مادی، فکری و یا هنری 
است.

۱۰
هر کس
در روند کار و در اثر کار
به شناخت استعداد ها و لیاقت های خود نایل می آید
و
به
خود شناسی
و
نهایتا
به
خود پرستی
می رسد.

۱۱

کریم
هم
پس از «خلق» حوا و آدم
در آیینه آثار عملی خویش
به خود شناسی رسیده
و
در نهایت رضایت از خویشتن خویش
فتبارک الله احسن الخالقین
سر داده است
و
از ملائکه و اجنه خواسته است
که
در برابر نتیجه کارش
‍(حوا و آدم)
به
سجده
در آیند.

۱۲
خود پرستی
خیزد از دنیا و جاه
نیستی و حق پرستی خوش تر است.

سعدی 
در این بیت غزل
فقر را بر ثروت
و
حق پرستی را بر خود پرستی 
ترجیح می دهند.

منظور از حق پرستی چیست؟

چرا فقر بهتر از ثروت است؟

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر