پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
همه پرسی
(پرس و جو)
ادامه
ت
سؤالات انگیزه ای (موتیوی)
۱
·
انگیزه پژوهی از فن همه پرسی انتظارات فراتر دارد.
۲
·
در انگیزه پژوهی، بیشتر، پاسخگویان اند که مبین (بیانگر)
حقایق امور، طرز رفتار، مواضع و یا نظرات اند.
·
البته استدلال و اثبات این مسائل دشوار است.
۳
·
اما علیرغم آن، هرگز نباید از سؤالات انگیزه ای صرفنظر کرد.
۴
·
اطلاع از فاکت ها (مدارک) و یا حقایق امور، مواضع، طرز
رفتار و یا نظرات کافی نیست.
۵
·
برای هر پژوهش سوسیولوژیکی، انگیزه های اساسی از اهمیت بزرگی
برخوردارند.
۶
·
البته باید توجه داشت که ساختار انگیزه ای هر رفتار معینی
را ضمنا فقط به مدد سیستمی از سؤالات انگیزه ای می توان استدلال و اثبات کرد.
۷
·
اگر به این مسائل توجه نشود، به سؤالات گلوبال از قبیل «چرا
حرفه مونتاژ الکتروموتور را انتخاب کرده اید؟»، پاسخی دریافت خواهد شد که فقط حاوی
اجزایی از انگیزش بغرنج و همه جانبه است.
·
مراجعه کنید به انگیزش در دایرة المعارف جامعه شناسی
مارکسیستی ـ لنینیستی
۸
·
به عنوان مثال، هر نوجوانی، دلیل انتخاب حرفه خود را فقط با
اشاره به تأثیر مادر ـ پدر خود استدلال و اثبات می کند.
۹
·
علاقه او به حرفه معینی در حقیقت تحت تأثیر مطبوعات و رادیو
و تله ویزیون و مدرسه و کتب و اقوام و
خویشاوندان و سازمان جامعه و و دوستان و
غیره بیدار و تشکیل می شود.
۱۰
·
این عوامل در پاسخ به سؤالات انگیزه ای فراموش می شوند.
·
برای اینکه هر نوجوانی برای آموزش حرفه معینی با مادر ـ
پدرش به توافق می رسد.
·
این اما فقط به معنی مرحله پایانی انتخاب حرفه است که بیشک
تحت تأثیر شخصیت، مشخصات و استعداد های شناخته شده نوجوان پاسخگو به سؤالات انگیزه
ای قرار دارد.
۱۱
·
به همین دلیل در ارزیابی انگیزه ها، خودفریبی و همرنگ سازی
خود با هنجارهای مثبت، نقش شایانی بازی می کنند.
۱۲
·
تمایل به زدن برچسب انگیزه ای متعالی یعنی بلحاظ اخلاقی
مثبت به عمل و رفتار خود در مقایسه با انگیزه های عملی و رفتاری این و آن شیوع
وسیع دارد.
۱۳
·
به عنوان مثال، چه بسا در کاریابی برای حرفه خاصی، در استدلال
و اثبات قطع رابطه همکاری، در ناکامیابی در شرایط معینی و غیره، از آن بهره
برگرفته می شود.
۱۴
·
شناخت خود و کنترل خود قاعدتا بندرت اوبژکتیویزه می شود.
·
(مورد بررسی عینی قرار می گیرد.)
۱۵
·
احتمال خطا در اظهارات انگیزه ای ضمنا به این دلیل بیشتر
است که پاسخگویان نسبت به حوایج و علایق تنظیمگر رفتار خود وقوف روشن ندارند و یا
نمی توانند وقوف روشن داشته باشند.
۱۶
·
سؤالات انگیزه ای
به همین دلیل، فقط وسیله ای برای پژوهش
انگیزه ها و یا انگیزش ها محسوب می شوند.
ث
سؤالات باز و بسته
۱
·
انواع مختلف سؤالات
را می توان به طرق باز و بسته مطرح کرد.
۲
·
در سؤالات باز،
نحوه پاسخگویی به سؤالات به عهده پاسخگو گذاشته می شود.
·
یعنی امکانات پاسخگویی به سؤالات در اختیار او قرار داده
نمی شوند.
۳
·
سؤالات باز بویژه
در همه پرسی استاندارد نگشته طرح می شوند.
۴
·
در طرح سؤالات بسته، امکانات پاسخگویی در فرم های زیر در
اختیار پاسخگو قرار داده می شوند:
الف
·
بدیلی (آلترناتیو) مبتنی بر آری و یا نه
ب
·
امکان انتخاب یکی از امکانات متعدد
ب
·
ارائه لیستی از
سؤالات
پ
·
ارائه صفحات مدرج
۵
·
سؤالات بسته باید
در بررسی های مقدماتی، از سؤالات باز استخراج شوند.
۶
·
حسن سؤالات بسته
این است که پاسخگویان می توانند سمتگیری کنند و توان یادآوری خود را طراوت و تازگی
بخشند.
۷
·
حسن دیگر سؤالات بسته این است که بررسی های بزرگ فقط از
سؤالات بسته، به طور مستقیم قابل ارزیابی اند.
۸
·
البته در هر صورت باید امکانات پاسخگویی باز در اختیار
پاسخگویان قرار داده شوند تا پاسخ های احیانا از قلم افتاده کسب شوند.
۹
·
موفقیت هر همه پرسی
به طرز تعیین کننده ای وابسته به عرضه پرسشنامه
و یادداشت ها و یا مضبوطات مصاحبه است.
۱۰
·
این بویژه در رابطه با پرسشنامه همه پرسی استاندارد گشته
شفاهی و یا همه پرسی های کتبی است.
۱۱
·
قبل از پذیرش سؤالی
در پرسشنامه باید ظرفیت اطلاعی آن سؤال و فونکسیون همه پرسی ـ فنی آن با دقت درخور
بررسی شود.
·
مراجعه کنید به مصاحبه در دایرة المعارف جامعه شناسی
مارکسیستی ـ لنینیستی
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر