پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پیشکش
به
امیر حسین آریان پور
همه پرسی
(پرس و جو)
ادامه
پ
نظرپرسی
۱
·
هدف از نظرپرسی کشف نظراتی است که عمدتا حاوی احکامی راجع
به حقایق امور سوسیولوژیکی معینی اند.
۲
·
فرق نظرات با معارف این است که نظرات بر خلاف معارف سست و بی
ثبات اند.
۳
·
نظرات چه بسا بسته به شرایط مشروط می شوند و اغلب وابسته به
تجارب و حالات و روحیات شخصی افراد اند.
۴
·
ثبات و سستی نظرات افراد تحت تأثیرعوامل زیرند:
الف
·
سن و سال
ب
·
شخصیت
پ
·
موضع جهان بینانه
ت
·
موضع سیاسی
ث
·
سطح تحصیل
۵
·
نحوه و نوع انتگراسیون (همپیوندی) افراد در روند توسعه
اجتماعی تعیین کننده ی تشکیل نظرات معین آنها ست.
۶
·
در فرمولبندی نظرات علاوه بر فاکتورهای فوق الذکر پیشداوری
های افراد نیز نقش مهمی بازی می کنند.
۷
·
درک نظرات دشوار است.
·
با طرح سؤالات بی تمایز نمی توان نظرات به درد بخوری از
افراد استخراج کرد.
۸
·
هرگز نباید بدون در اختیار داشتن اطلاعات اضافی از
پاسخگویان، بر اساس نظرات آنها، جایگاه عینی شان
را در سیستم اجتماعی معینی (گروه، خانواده، کارخانه، حزب و غیره)
تعیین کرد.
۹
·
به عنوان مثال برای سؤالات گلوبال زیر در زمان های مختلف که
فاصله چندانی از یکدیگر ندارند، می توان پاسخ های بغایت متفاوتی دریافت کرد:
الف
·
نظر شما راجع به کار مشترک سوسیالیستی چیست؟
ب
·
نظر شما راجع به جو کار در گروه تان چیست؟
۱۰
·
برای اینکه در فرمولبندی این جور سؤالات شرایط ادراک نشده و
یا غیر قابل ادراک، ابراز نظر را بشدت تحت تأثیر قرار می دهند و چه بسا به تخریب نظر منجر می شوند.
۱۱
·
تعیین کننده در زمینه نظرات و ابراز نظرات از این رو، سیستم
مختصات و یا سیستم هنجاری اجتماعی، کلکتیو و فردی است که تقریبا یکسان با هنجارهای
جامعه است.
۱۲
·
اصولا هرچه هویت (یکسانی) منافع میان جامعه و کلکتیو و فرد
بیشتر باشد، انطباق نظرات و ابراز نظرات به همان اندازه بیشتر خواهد بود و هویت
منافع هرچه بیشتر معلوم خواهد شد.
۱۳
·
به دشواری می توان معیارهای برسمیت شناخته شده عامی را پیدا
کرد که پاسخگویان بتوانند بر اساس آنها سمتگیری کنند.
۱۴
·
بویژه با امکانات درجه بندی شده برای پاسخگویی، پیدا کردن
سیستم عینی گشته ارزیابی، نقش بزرگی بازی می کند.
۱۵
·
علاوه بر این باید توجه داشت که در نظر پرسی امکان ابراز
نظر و تمایل به ابراز نظر در مقایسه با سؤالات مربوط به دانش و تعین بمراتب کمتر
است.
۱۶
·
این کمبود امکان و علاقه به پاسخگویی در نظر پرسی به صور زیر
نمایان می گردد:
الف
۱
·
به صورت امتناع مکرر از پاسخگویی
۲
·
به صورت افزایش تحریف آگاهانه
۳
·
به صورت امتناع از ابراز نظر شخصی خود و تأیید نظر نهاد
نظرپرسی، مصاحبه گر و هنجارهای مثبت ارزیابی شده جامعه
ب
·
رغبت اندک به ابراز عینی نظر راجع به سؤالاتی که برای
پاسخگو غامض، خصوصی و ناخوشایند جلوه گر می شوند.
پ
·
مخدوش سازی غیرعمدی نظر
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر