۱۳۹۶ مرداد ۱۲, پنجشنبه

تحلیلی از تصوری و تصویری (۳)



کارتون  روسی
منبع:
صفحه فیسبوک
فرزاد عبدی

ویرایش و تحلیل
از 
یدالله سلطان پور

۱
طبقه دوم
با شعار «ما به جای شما می‌ خوریم»
متشکل از طبقه حاکمه (بورژوازی)  
است.
 
دلیل این خطای مؤلف این اثر کجا ست؟
 
چرا و به چه دلیل
مؤلف این اثر
بورژوازی 
را
با
اشرافیت فئودال و روحانی
عوضی می گیرد
که هنری و شق القمری
جز 
خور و خواب و خشم و شهوت 
(سعدی)
ندارد؟
 
۲
طبقه دوم
با شعار «ما به جای شما می‌ خوریم»
متشکل از طبقه حاکمه (بورژوازی)  
است.
 
دلیل اوبژکتیو (عینی) این خطا و خطاهای دیگر 
که
 ذکرشان خواهد گذشت،
احتمالا
ساختار طبقاتی روسیه
در آن زمان بوده  است:
 
الف
جامعه روسیه 
جامعه ای نیمه کاپیتالیستی ـ نیمه فئودالی 
بوده است.
 
احتمالا
لنین و دیگر نمایندگان مارکسیسم
در 
این زمینه 
تحلیل های علمی و عینی 
عرضه کرده اند.
 
شرمنده ما که آرزوی خواندن شان را به گور خواهیم برد.

ب
طبقه حاکمه در جامعه روسیه
احتمالا
ترکیبی از بورژوازی و اشرافیت فئودال و روحانی 
بوده است.

در فیلم هایی 
که 
تحت عناوین مختلف زیر
پوگاچف و کاترین کبیر و جنگ و صلح و دیگر آثار لئو تولستوی 
تهیه شده،
این ساختار طبقاتی
آشکار می گردد.

تزار روس
تجسم طبقه حاکمه نیمه بورژوایی و نیمه فئودالی ـ روحانی
است.

۳
طبقه دوم
با شعار «ما به جای شما می‌ خوریم»
متشکل از طبقه حاکمه (بورژوازی)  
است.
 

دلیل سوبژکتیو (معرفتی) این خطا 
دوگانگی خود بورژوازی در مقیاس جهانی 
است:
 
ما 
در
 تاریخ فرماسیون اجتماعی ـ اقتصادی  سرمایه داری
با
دو بورژوازی 
سر و کار داریم:
 
الف
بورژوازی آغازین
با
شخصیت ها و فلاسفه غول آسایی
از
قبیل دیدرو، هلوه تیوس، لامتری، آلمبر، روبسپیر، هولباخ
در 
فرانسه
و
کانت و فیشته و هگل و فویرباخ
در 
آلمان.
 
بورژوازی آغازین
طبقه اجتماعی مترقی، ضد فئودالی، ضد سلطنتی، ضد مذهبی، ضد روحانی، 
ضد کلیسا و کنیسه و مسجد و منبر و خریت و خرافه
بوده است.
 
کانت
تبر بر ریشه های کاتولیسیسم فرود آورده است
و
روحانیت فئودالی
را دچار بحران فکری ساخته است.
آچمز کرده است.
 
هگل
آسمانخراش عظیم دیالک تیک ایدئالیستی
را
پی افکنده است.
 
فویرباخ و اسپینوزا و غیره
مسیحیت 
را
و
کتاب مقدس اشرافیت فئودالی
یعنی
انجیل
را
به چالش کشیده اند.
 
غولان بورژوازی
(انگلس)
ماتریالیسم مکانیکی، متافیزیکی، آنتروپولوژیکی، علم الاشیایی و غیره
را
تدوین کرده اند.
 
علمای بزرگ همین بورژوازی آغازین
از
قبیل
 آدام اسمیت و ریکاردو
اقتصاد سیاسی کلاسیک جامعه سرمایه داری
را
تدوین کرده اند.
 
مارکسیسم
نتیجه نقد دیالک تیکی میراث غولان بورژوایی آغازین
 است.
 
میرات فلاسفه و اقتصاد دانان بورژوازی آغازین،
منابع نظری مهم مارکسیسم بوده اند.
 
مارکس و انگلس
شاگردان هگل بوده اند.
 
ب
بورژوازی واپسین
که 
همه دستاوردهای فکری و فرهنگی و فلسفی و اخلاقی بورژوازی آغازین
 را
به گور سپرده و بتون ریزی کرده است.
 
که
با بدترین دشمنان بورژوازی آغازین و بشریت مترقی
پیمان اتحاد بسته است.
 
بورژوازی واپسین 
با 
نمایندگانی
 از
 قبیل شوپنهاور، نیچه و لاشخورهای دیگر
به 
جنگ خرد کل اندیش
برخاسته است.

بشریت
را
به عالی و پست
طبقه بندی کرده 
و
زمینه فکری لازم برای برپا داشتن کوره های آدم سوزی
را
و
برای جنگ افروزی
را
آماده ساخته است.

بورژوازی واپسین
متحد ارگانیک کنیسه و کلیسا و مسجد و منبر و واتیکان و روحانیت و خرافه های رنگارنگ 
است.
 
بورژوازی واپسین
تا 
مغز استخوان
مرتجع 
است
و 
فرقی با اشرافیت بنده دار و فئودال و روحانی ندارد.
 
به همین دلیل 
مؤلف این اثر
بورژوازی
را
مظهر خور و خواب و خشم و شهوت 
تصور و تصویر کرده است.
 
مراجعه کنید 
به
فلسفه کلاسیک بورژوایی
و
فلسفه بورژوایی واپسین
در
تارنمای دایرة المعارف روشنگری
 
ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر